fredag 23 juli 2010

Vi har sett den lilla!

Tack för era fina tummar! Jag blir alldeles rörd och glad av att så många tänker på oss!

Tänk att idag satt jag i samma väntrum som jag gjorde för sju månader sedan och mådde dåligt över alla magar runtomkring, och idag satt jag där som gravid! Bara det kändes fantastiskt, men när vi sedan fick kom in och se vårt lilla pyre så blev det såklart ännu mer underbart. All oro bara blåstes bort när vi direkt fick se en fin liten minibebis på skärmen.

Vi fick en jättefin sköterska (eller är de som jobbar på UL-mottagningen också barnmorskor?) som inte bara mätte för KUB:et utan också tog sig tid att gå igenom bebisen helt och hållet och visa oss så mycket som möjligt, och i olika vinklar och närbilder. Hon räknade bebisens fingrar (tio stycken!), visade hjärnan som såg ut som en fjäril, magsäck, urinblåsa och hjärtat som tickade på bra. Hon visade till och med gulesäcken som fanns kvar som en rest och hinnan som ligger runt den lilla.

Hon mätte också längden och jag minns inte exakt men jag tror att det var 5,6 cm (eller om det var 6,5? Nu säger maken 7,3... jaja). Hon sa i alla fall att det var normalt för den gågna tiden. Den lilla rörde sig knappt tyckte jag (minns inte om hon sa att den verkade sova), men hon sa att rörelsemönstret var fint så jag lyssnar på det.

Sist men inte minst, det som vi egentligen var därför. Räkningen visade att vi har en väldigt låg risk för kromosomavikelser. För Down syndrom var det 1:8818 och för de övriga ännu längre.

När vi gick därifrån kunde jag inte sluta att fånle på hela vägen. Det känns så himla skönt! Nu har vi tagit oss förbi de första kritiska veckorna, och vi har fått sett att allt ser bra ut därinne. Nu ska jag sluta att oroa mig och istället börja planera på riktigt för vår nya familjemedlem!

Och här ser ni huvudpersonen själv:


Sköterskan printade ut en hel radda med bilder (sju stycken!) som vi fick ta med oss. Utan kostnad, trots att det på informationsblanketten inför UL stod att bilderna kostade 20 kr styck. De var dock väldigt lika så vi kunde faktiskt nöjt oss med en. På skärmen fick vi se armarna också, och händerna såg låg uppe vid huvudet, men det var inte med på någon av bilderna. Visst hade det varit kul att ha på bild också, men jag är så nöjd med de vi har. Tänk att det är vår lilla skrutt!

12 kommentarer:

Unknown sa...

Fin blogg om något som många glömmer; att det inte är en självklarhet många gånger att kunna få ett barn. Er resa har varit längre. Men förmodligen så mycket mer mödan värd. Love Emily

http://myperfectbabyjulian.blogspot.com/

Timea sa...

Vad vacker bebis ni har :-))! Jag är jätteglad för er och att allt såg bra ut och fick en så jättebra siffra på KUB-testet.
Nu kommer njutning delen av graviditet, du får se. Nu ska du våga slappna av och det blir så skönt!
Kramar

Smassk sa...

Hurra! Grattis! Och vilken härlig bild. Det är så fantastiskt att de redan ser ut som bebisar (och det är de ju också). :)

Jag tycker verkligen du ska slappna av nu. :)

Själv ska jag på KUB den 4 augusti då jag är 12+2 och ser verkligen fram emot att få se plutt och få så vackra bilder som du fick idag.

Kram!

/S

Tea sa...

Grattis! Så söt h*n är.

toksnippa sa...

så roligt att se såpass detaljrikt så tidigt :-) Bara fått vul och dem ser man ju inte så jättebra på. Nu räknar man ner för UL.

Vilken söt filur det var!

TeachMom sa...

Åh så roligt! Vilken liten sötnos! Nu ska jag göra en liten omsortering i både länkrad och i rss-flöde. Ska lägga till "lycklig utgång" efter din länk. :-)

avlängtantilldig sa...

Grattis vad kul att det såg bra ut! kram

Kix sa...

Så underbart, grattis!

Kram Kix

Greengal sa...

vilken fin liten skrutt ni har! Passa på och njut nu och oroa dig inte för mycket!

MDB sa...

Emily - Tack för komplimangen!

Tonci - Jag ser fram emot den där njutningen, om det blev så för dig så tror jag att det blir så för mig med. :-)

Ssmask - Hoppas att det går bra på ditt KUB!

Tea - Tack!

Toksnippa - Ja, de har tydligen väldigt bra utrustning på Sös där vi var. Häftigt att man tom kunde räkna fingrarna tyckte jag!

TeachGirl - Härligt att få vara det epitetet! :-)

Avlängtantilldig - Tack!

Kix - Tack!

Greengal - Ja, nu ska jag verkligen försöka att njuta!

Ni är så fina allihopa! Kram till er allihopa!

Pernilla Gravid i vecka 40 sa...

Stort Grattis, så underbart för er!! Minns själv den känslan när vi gjort vårt första UL i vecka 12, oslagbart!

Lycka till med allt framöver!
Kramar Pernilla

MDB sa...

Pernilla - Tack! Lycka till själv, snart har ni er lilla hos er!