onsdag 21 juli 2010

Lägesrapport

Det händer inte så mycket känns det som. Dagarna flyter på och vi gör inte många knop. Jag efterfrågade ju semestertips för några veckor sen, men det har tyvärr inte blivit så mycket av med det. Vi hade några riktigt aktiva dagar, men jag kände rätt snabbt att det inte funkade för mig. Jag mådde sååå dåligt på kvällarna och var helt slut. Visst känns det lite trist att tillbringa mestadelen av semestern på soffan, men det är bara att acceptera att det är så nu. Allt för den lilla! :-) Och någon liten aktivitet har vi faktiskt gjort varje dag; en promenad, en fika, och sen har vi sån tur att vi har en liten strand alldeles nära oss (trots att vi bor mitt i stan) och dit ska vi idag igen och ta ett dopp.

Den senaste veckan har jag märkt av några skillnader. Det första är att hungern har ökat. Jag måste vanligen äta något var tredje timme som ogravid, och nu är det helt galet. Igår åt jag först en middag själv för maken var inte hungrig, två timmar senare när han ville äta så gjorde jag honom sällskap och åt en middag till! Man ska ju inte behöva äta för två säger de ju utan det ska räcka med ett extra mellanmål i första trimestern, men det skulle ju aldrig funka för mig. Maken blev lite orolig för min vikt, men det visade sig att jag verkar ha gått upp ca 2 kilo och på Vårdguiden stod det att i vecka 12 var 1-4 kilo normalt. Alltid lika trevligt att höra att saker är normala...

Sedan har jag också börjat gå upp på natten för att kissa. Har inte behövt det tidigare utan vaknat med en sprängfylld blåsa på morgonen istället. Nu är det både och... Någon annan som detta börjat för runt denna vecka? Det borde ju vara normalt gravidsymptom, men jag är så himla nojig för att få urinvägsinfektion så alla förändringar på den fronten gör mig lite orolig.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det låter alldeles underbart graviditetsvardagligt :0) Ta vara på det och njut - jag tycker inte alls att man måste göra en massa bara för att det är semester. Ingenting är oxå någonting ;)
Hälsn jagvilljagkan som inte är inloggad

Anonym sa...

För mig började de nattliga toabesöken i vecka 11 och håller fortfarande på. Min BM säger att det kommer att bli bättre runt vecka 18-20, så dom där toabesöken verkar vara helt normala (som allting annat). :-)
Även maten är samma för mig. För min del funkar det att äta lite mindre än en normal portion varje gång, så blir totalmängden inte så mycket. Fast det är lite drygt att alltid behöva äta dubbla frukostar, luncher och middagar, men det kanske också blir bättre längre fram. :-)

MDB sa...

Tack för era kommentarer, alltid skönt att någon annan skriver att det verkar vara normalt och att någon varit med om samma sak.

Kristina sa...

Hej!
Jag var också sådär tok kissnödig från början, tydligen har det med alla hormoner i kroppen att göra.
Det ger nog med sig ska du se!
Men vadå maken orolig för din vikt?
Ät, njut, var lycklig och må bra! Ha INTE dåligt samvete för att du äter och går upp i vikt under graviditeten. Jag gick upp 30 kg, 6 dagar efter förlossningen hade jag gått ner 15 kg och efter ett halvår var allt borta. Och nu ångrar jag jätte mycket att jag mådde så dåligt över min hunger och viktuppgång.
Det är ju normalt och vi är byggda för det!
Kram på dig!!
/Kristina