fredag 18 juni 2010

7+0

Ny vecka igen, det går ju bra det här!

Så här skriver Vårdguiden om v.8:
"Många gravida börjar känna avsmak för viss mat, tobak och alkohol. Håret kan kännas mer svårskött än vanligt. Vissa kvinnor upplever att de får tjockare och blankare hår under graviditeten. /.../På grund av den förändrade hormonbalansen i din kropp kan du få akne. Dina kläder kan kännas trånga. Livmodern har vuxit från storleken på ett päron till en grapefrukt ungefär. Den värker likt mensvärk då den växer och tar plats."

Jag säger check, check och åter check. Å andra sidan har jag haft fett hår och akne sen RD1 ungefär. Nu ska jag bara vänta på att håret blir blankare och tjockare. :-)

För övrigt hade jag värsta dagen hittills igår. Måde ju pyton under natten, sedan bättre på dagen för att bli sämre igen. Bröt ihop på kvällen och storgrinade i makens famn. Hur gör alla ni som spenderat de första veckorna kräkandes dagarna i ända? Är väldigt imponerad av er alla. Idag är det bättre, men så har jag också tillämpat knepet "kontinuerligt ätande". Försöker att tänka bort vad det blir, finns det bara godis så får det bli godis.

2 kommentarer:

Emelie sa...

Försök att hitta mat som du kan äta utan att må illa, för mig var det kött och potatis, potatis och andra saker med mycket stärkelse är bra, päronsaft och piggelin var ett måste för mig.

Det är svårt att ge massa tips eftersom det är så olika vad som fungerar, för mig var det bäst att gå upp och kräkas innan jag ens tänkte tanken på mat att äta innan jag klev upp var liksom inte ens att tänka på då kräktes jag ännu värre.

MDB sa...

Emelie - Ja, just dig var en av dem jag tänkte på att gud vad du är duktig som klarar det där illamåendet!

Själv börjar jag dagen med en grön paprika. Grönsaker går alltid ner för mig, så sallader äts friskt, men det skulle ju underlätta att kunna äta annat också. Har väldigt snabb ämnesomsättning och behövde äta var tredje timma redan innan och sallad mättar ju inte så jättebra.