torsdag 17 juni 2010

Hemmadag igen

Idag är jag hemma från jobbet...igen.

Igår var vi ute och åt med jobbet. Väldigt trevligt, och jag tror faktiskt att ingen annan reagerade på att jag drack cola till maten trots att alla andra drack alkohol, och att jag "låtsatsdrack" av champagnen. Ett orosmoln på himlen är dock att jag hela natten har kallsvettats och mått riktigt illa. Magsjuka? Matförgiftning? En googling-vända har inte fått mig att lugnas, snarare tvärtom. Det skrivs om salmonella, listeria och saker som fostret kan dö av! På den positiva sidan är dock att jag mår bra nu (eller snarare tillbaka till det normala "bakis-tillståndet") och att ingen annan i gruppen blev dålig. Samtidigt sägs det ju att man är känsligare som gravid, så det kanske är därför jag reagerade och ingen annan. Eller så är det helt enkelt så att jag blev dålig för att jag åt tills jag verkligen blev proppmätt och lite till, och eftersom jag känner avsmak för det mesta nu för tiden så händer inte det så ofta. Jag skulle helst vilja ha ett facit som sa "du mådde dåligt därför X, och det är ingen anledning att oroa dig".

Jag har märkt att jag börjar mer och mer att gå mot en sån här oros-gravid, som jag inte trodde att jag skulle bli. Men har man vandrat en så lång väg för att komma hit så kanske det inte är så konstigt. Jag önskar så att jag bara kunde ha inställningen att det kommer att gå bra oavsett och inte oroa mig för allt som dyker upp.

Update: Jag ringde Vårdguiden nu och fick prata med en trevlig tant som sa att det var absolut inget att oroa sig för. Varpå jag sa till maken att "skönt att få höra det från en expert, nu kan jag nog släppa det" och han svarar "de där är inga experter". Lätt att sluta oroa sig med en sån man...

5 kommentarer:

Yevonde sa...

för ungefär två veckor sen hade jag en sån dag, satt på toagolvet hela dagen. :( Det kanske bara var en sån natt helt enkelt. :)

MDB sa...

skönt att höra. Jag ringde vårdguiden nu som sa att jag inte behövde oroa mig :-)

Maja Gräddnos sa...

Jag säger bara: HORMONER. De dansar polka i kroppen på dig nu, det är därför måendet svänger hej vilt.

Pärla sa...

Jag fick matförgiftning i februari när vi var på Madeira...Inte roligt! Men graviditeten har ju gått bra så där långt ändå. Förstår din oro väl, svårt att låta bli ibland helt enkelt!

MDB sa...

Maja - Jag litar på din expertis! Tror nog också på hormonerna med tanke på hur det gick upp och ner i snabba vändningar.

Pärla - Usch, förstår hur jobbigt det måste varit. Det räcker med att må dåligt och sen ska man oroa sig också...