tisdag 8 juni 2010

Mvc??

Har ju läst runt på massa gravidsiter om vad som händer i vecka 5 och 6 (i fortsättningen ska jag nog inte kolla på alla, men jag vill ju se vilken jag gillar bäst), och på de allra flesta står det "när du har testat positivt är det dags att ringa barnmorskan och boka in en tid". Redan!

Egentligen hade jag tänkt ringa först efter att vi varit på vul nästa vecka, men om jag nu ändå ska vara hemma imorgon kanske det är lika bra att passa på när man inte har alla kollegor runt hörnet. Då måste jag dock ha bestämt mig på vilken mvc jag ska gå, och det är inte det lättaste. Det finns ju typ tusen alternativ! Däremot vet jag att jag vill föda på Södra BB. Sös är vårt närmsta sjukhus hur som helst och jag har hört väldigt mycket gott om Södra BB. Har även läst detsamma om BB Stockholm, men det är lite längre avstånd så jag tror mer på Södra BB. Frågan är bara om vi även ska gå på deras mvc (då får man en prioriterad förlossningsplats och med samma barnmorskor) eller på t ex Mamma Mia som jag har hört mycket bra om (men då gäller födseln på Södra BB i mån av plats). Viktigt för mig är att gå på ett ställe som har lite koll på ivf och förståelse för extra orolighet. Har ju gått på mina endometrioskontroller på Sös och det har ju inte alltid varit positivt, så det kanske är det som bidrar till att jag är lite tveksam. Samtidigt är det ju två olika avdelningar, Gyn och Södra BB. Vi vet även att vi vill göra kub/nupp-test och som jag har förstått det godkänns inte det överallt om man inte är över 35.

Någon annan stockholmare som funderar på liknande sätt kring BB och Mvc och kan komma med goda råd?

7 kommentarer:

loba sa...

Jag har haft lite kontakt med Mama Mia (den på karlaplan) och har bara gott att säga om dem.
Jag har även hört att Gamla Stans barnmorskegrupp ska vara väldigt bra.

loba sa...

*karlavägen, menar jag förståss...

MDB sa...

Tack för svaret. Har också hört gott om Gamla Stan, men de har ju avtal med BB Stockholm och för oss känns det bättre med Södra BB eftersom det är mycket närmare. Eller jag vet inte hur pass mkt avståndet spelar roll eftersom vi inte gjort det här tidigare, men det känns bättre med ett BB som är på promenadavstånd hur som helst.

Timea sa...

Jag går på Mama Mia på Karlavägen och jag är nöjd med dem.

Fia sa...

Jag går på Södra BB, så här i slutfasen av min graviditet är jag mycket nöjd. Känns skönt att min barnmorska inte bara sitter på MVC utan även jobbar med förlossningar.

Nu sitter jag hemma och bara hoppas på att få föda där. Det känns väldigt tryggt med tanke på att man sprungit där i flera månader. Man har varit i deras förlossningsrum massor av gånger. Sett nyfödda och deras mammor och pappor i korridorerna. Börjar mer och mer kännas som hemma.

MDB sa...

Tonci - Det låter bra. Har de avtal med BB Stockholm?

Fia - Roligt att höra att du är nöjd med Södra BB, nu har vi ju bokat in ett första möte där. :-)

Anonym sa...

Hej,

Hittade din blogg av en händelse. Jag är i vecka 6+5 och inskriven på södra bb, ska även föda i feb 2011=)Jag ringde, tyckte också det var tidigt men fick komma och det kändes hur bra som helst, gå och träfa dem på en tidig inskrivning, det är det värt=)