tisdag 22 juni 2010

Mvc

Idag har vi varit på Mvc för första gången. Jag kände mig lite som en bluffgravid, bland alla stora magar. Som om jag bara var på något slags studiebesök. Det är ju BB där också i samma lokaler, så det var många små bebisar där, fy vad söta de var allihopa!

Själva besöket gick bra. Tanken var bara att det skulle vara ett informationsbesök och sedan brukar de ta inskrivningen ett par veckor senare, men det visade sig att vår barnmorska gick på semester den här veckan så hon frågade om vi kunde stanna och köra allt på en gång istället för att vi skulle få gå till någon ny nästa gång. Kändes skönt också att få något mer "gjort" för den där genomgången om kost och motion var ju bara sådant jag redan visste. Nu vet jag också att jag har ett utmärkt järnvärde (verkade tom som att barnmorskan blev väldigt överraskad att det var så bra, undrar om hon hade förväntat sig att det skulle vara dåligt eftersom jag inte äter kött) och att jag inte har urinvägsinfektion. :-) Barnmorskan var dessutom jättegullig, vilket var skönt för man vet ju aldrig vem man får. Tror att det kommer att funka väldigt bra.

Vi pratade även lite om fosterdiagnostik. Kubtest erbjuds ju till dem som är över 35, men om vi ändå ville göra det kunde vi få tala med läkaren och se om det var ok. Vi hade pratat om det innan, och framför allt maken vill gärna göra det, så nu kommer vi avbryta semestern för ett läkarbesök...

7 kommentarer:

Popcorn79 sa...

Vi gjorde också KUB-testet, i vårt län erbjuder de alla det, oavsett ålder. Allt såg bra ut och lilla pyret var sååå söt! =) I vecka 12 är det redan en liten bebis, helt overkligt! Jag har bild i min blogg om du vill se! =)

MDB sa...

Ja, jag tänkter att om inte annat så är det roligt att få se barnet en extra gång. :-) Skönt att få slippa vänta till v. 17-20 med att veta att allt är bra.

MDB sa...

PS. Jag tittade på bilden, den var ju hur söt som helst. Särskilt med de där benen som sparkade!

Popcorn79 sa...

Ja, så kände vi med. Det kändes oändligt långt till rutinultraljudet, och nu helt plötsligt är det bara två veckor kvar dit! =) Jag längtar efter att få känna sparkar, kommer nog känna mig lite smånojig fram tills jag gör det... hoppas de kommer snart! Ja, visst är vårt lilla pyre söt? Svärmor har redan hotat med att min man sparkade sönder ett revben på henne, och ja, du ser ju hur han/hon övar! ;-) Värsta karatesparken ju! Hoppas att allt går bra för er också och att ni får hem jättebra bilder ni med! =)

IVF-Karusell sa...

Visst är det lite overklighetskänsla sådär? Jag lovar, den håller i sig ett tag framöver! :) Det är så magiskt!

Hoppas allting ser bra ut på testerna! Kram!

Joanna sa...

Kan verkligen förstå att det känns lite på 'låtsas', när man kämpat med att bli gravid och sen helt plötsligt är på 'andra sidan'. Men jäklar vad gött!!! Det här förtjänar du verkligen.

Skönt att du kom till en bra barnmorska!

KRAM

MDB sa...

IVF-karusell - Ja, jag kan tänka mig att det är först när man känner sparkar och magen börjar synas som det kanske känns "på riktigt" fullt ut.

Joanna - Ibland känns det nästan som om jag måste nypa mig i armen. Är det verkligen sant? Kram!