tisdag 8 juni 2010

Förkyld

Kände redan igår när jag åkte hem från juntan att något var på gång och idag har jag känt alla förkylningstecken. Fy så trist! Jag har verkligen ingen lust att vara sjuk och även om jag läst på vårdguiden att en förkylning inte ska vara någon fara vid graviditet så skulle jag gärna slippa även av den orsaken. Jag brukar dock vara bra på att ta hand om mig även i vanliga fall, och stannar hellre hemma en dag för tidigt än en dag för sent. Har gjort misstaget för många gånger att "kämpa på" på jobbet och sen bli tillslut pangsjuk och sängliggande över en vecka. Inte längre. Jag vet att förkylningen slår till oavsett och då är det bättre att ta sig an den i tid och hoppas på att komma lindrigt undan.

Eventuellt blir jag hemma redan imorgon, antingen som sjuk eller som "hemmajobbare". Med två veckor till semestern vet jag att det brukar vara en slutspurt utan dess like och då vill jag inte både känna stress på jobbet och gå och dra på en förkylning. Det kan ju inte vara bra för ett litet pyre, och nu är det ju det som är det viktigaste!

5 kommentarer:

Pi sa...

Rätt beslut att ta hand om ditt pyre. Jag har blivit precis som du, jag är hellre hemma en dag "för tidigt" numera. Tidigare pressade jag mig till max.

En annan aspekt är ju att faktiskt skona sina medarbetare från att också bli sjuka. Så tänkte jag inte riktigt tidigare

Marre sa...

Man måste tänka mer på sig själv när man är 2 st =)
Du gör helt rätt i att stanna hemma.
Kram kram!

MDB sa...

Pi - Ja, du har så rätt. Ofta sprids förkylningar ganska snabbt på jobb.

Förra året hade jag en förkylning som blev riktigt hemskt för att jag kände mig tvungen att jobba undan inför en semester, vilket slutade med att jag var sjuk hela resan och sen ytterligare två veckor när jag kom hem. Då lärde jag mig verkligen en läxa och nu pressar jag mig aldrig på det sättet.

MDB sa...

Marina - Det är alltid skönt att höra att andra tycker att man gör rätt. :-)

TeachMom sa...

Krya på dig! Aldrig roligt att bli förkyld till sommaren, men tyvärr ganska vanligt. Din prio nu ska vara att ta det lugnt! :-)