tisdag 28 september 2010

Synpunkter

Jag tycker att jag har varit förskonad från förstå-sig-påare när det gäller graviditeten, men det är några saker som verkar trigga folk att komma med sina åsikter. I helgen var makens mamma här med en väninna och väninnan gick igång på alla punkter. Gissa om jag blev förbannad. Jag trodde nämligen att det var upp till föräldrarna själva att planera inför barnet, men så verkar inte vara fallet... Här är de tre vanligaste ämnena vi får synpunkter på:

1. Att vi köper saker "så tidigt".
Nästan varje gång jag berättat att vi redan köpt vagn, spjälsäng och skötbord mm får jag kommentarer som "varför så bråttom?" eller "redan?". Förstår inte varför folk ska ha åsikter om det över huvud taget och varför det skulle vara så mycket bättre att vänta till sista minuten. Jag kan liksom inte se tjusningen att som höggravid stolpa runt i julruschen och försöka köpa barnsaker... Hellre ha allt klart i god tid och ägna sista tiden åt att göra det mysigt hemma och vila upp sig inför förlossningen.

2. Att vi ska dela lika på föräldraledigheten.
Nästan alla som nämnt föräldraledigheten (framför allt på jobbet) har förutsatt att "och sen när du kommer tillbaka om ett och ett halvt år...". När jag invänder att vi kommer att dela på föräldraledigheten rakt av, så har jag fått kommentarer om att jag "borde vänta och se" för kanske vill jag ändå amma ett år. Själv känner jag ingen som helammat ett år. De flesta har ammat i fem-sex månader och sedan ammat kväll/natt ytterligare en tid (och det bör ju gå att kombinera med jobb). För mig finns det bara inte på kartan att inte maken också ska få vara hemma med vår skrutt - det är ju ett gemensamt barn, klart att vi ska ta hand om det gemensamt.
Intressant är också att flera av dem som kommenterat på detta sätt är sådana som tyckt att Vänstern är fel ute som vill dela föräldraledigheten eftersom man "ska få bestämma själv i familjen". Men när man vill bestämma sig för att dela så verkar det helt plötsligt inte lika fritt...

3. Att vi ska använda tygblöjor.
För mig är det ett självklart val, framför allt med tanke på miljön, men det är faktiskt rätt ekonomiskt också. Ändå verkar det här vara väldigt upprörande, för det är ju tydligen såååå jobbigt med tygblöjor. Gärna kommer det argumentet från personer vars barn idag är mellan 15 och 40 år. Makens mammas väninna höll ett långt utlägg om det jobbiga i att stå vid spisen och koka blöjor och tyckte att vi absolut skulle använda engångs. Ehh, jag tror faktiskt att utvecklingen har gått framåt de senaste åren. Bland annat finns det något numera som heter "tvättmaskin" och tygblöjor finns faktiskt i smidiga pocketvarianter.

Gissar på att snart kommer förlossningen att dyka upp på listan ovan. Hittills har jag bara fått en kommentar om att det är vanligt att man vill föda naturligt men sen tar man ju såklart all bedövning man kan få. Och sen har jag inte sagt att jag planerar att göra egen barnmat, även om jag redan har fått en kommentar om att så där säger alla, men sen köper man burkmat för fulla muggar...
Jag förstår inte vad det är som gör att vissa föräldrar ska agera besserwissrar på det här sättet och få det att framstå som att jag som är förstagångsgravid är naiv som tror att jag ska kunna hålla på principer om jämställdhet och miljötänkande även som småbarnsförälder. Skönt i alla fall att jag har bestämda åsikter som inte går att rucka på, men fy vad less jag är på att diskutera...

15 kommentarer:

Lilla Knyttet sa...

Jag säger så här. Det är bra att ha en plan för hur man vill gå till väga. Visserligen blir det inte alltid som man tänkt sig men man har en bra början. Det är möjligt att ni kommer att omvärdera sedan. Kanske kommer ni att stå där och köpa burkmat eller nåt ;), men varför ta ut allt det i förväg? Man måste väl prova först iaf.

Yevonde sa...

haha människor liksom... tycker ni verkar ha en bra plan :) Vart har du köpt tygblöjor? Jag vill också testa det iaf.

Emelie sa...

Jamen eller hur!
Jag blir snortokig och apförbannad på folks åsikter, ja lite hormonell häxa så här på sluttappen, därför kände jag att jag var tvungen att förklara direkt varför vi skulle ha med lakan till förlossningen då jag skrev med det i bloggen, fick ju några åsikter om min förlossningspackning för ett tag sen.

Extra känsligt är ju inköpen också jag ser rött när någon ifrågasätter vad jag köpt, vilken mängd jag köpt sakerna i, hur tidigt osv, det är ju mitt val och inte någon annans liksom.
och jag är jäkligt glad att jag har "allt" klart nu, för jag skulle inte orka med att knata runt och leta saker nu..

Ha ha oj så jag blev engagerad och uppeldad nu ;)

MDB sa...

Lilla Knyttet - Nej, precis, men folk beter sig precis som om man har en plan så tror man att det ska fungera exakt så.

SMBC - Jag har inte köpt blöjor än, men har hört mkt bra om imse vimses. Har en vän som har koll som ska rådfrågas lite mer innan köp. Funderar lite på att gå på Underbara barn-mässan bara för att jag såg att de ska ha en monter där...

Emelie - Förstår att du blir uppjagad, det blir jag med.

TeachMom sa...

Haha... Samma sak får man höra om man adopterar, kan jag säga. Känner i synnerhet igen kommentaren om att jag ska vilja vara hemma 11/2 år med barnet och att Maken ska jobba hela tiden. Att "du kommer att vilja vara hemma så länge". Att jag sedan säger att jag inte kan tänka mig det får jag höra att jag kommer att ändra mig. Watch me... :-)

Skitbra att du har bestämda åsikter om det här. Om du sedan kommer fram till något annat så är det bara *ni* som kan säga om det är bra eller inte!

Barnarlivet sa...

Det verkar som att folk som har fått barn har ett enormt behov av att berätta hur det är för de naiva som ännu inte har några. Lite samma sak som att man ska "frälsas" och förstå hur underbart det är med barn om man ännu inte gett sken av att vilja skaffa några. Vi får väl se om du blir sådan också, när lillknodden tittar ut, det kanske kommer med föräldraskapet, att man tycker sig veta mer än andra;) Jag tycker att det är grymt bra att ni ska dela föräldraledigheten rakt av. Det ska vi också.

MDB sa...

TeachGirl och Barnärlivet - Ja, visst är det trist att folk ska berätta för en att man kommer att ändra sig, för att de vet ju "hur det är". Grrr. Hoppas verkligen att jag inte blir likadan, men jag har svårt att se det hända.

Mia sa...

Fast tror du inte att de har nån poäng ändå?

Jag tror de allra flesta målar upp en bild av hur det ska bli och bestämmer sig precis hur de ska göra, men sen blir det ändå aldrig som man tänkt sig. (Visserligen är det väl bäst att man själv får inse att man hade alldeles för höga ambitioner, men ändå!)

Själv tänkte jag när jag såg ungar på affären som inte betedde sig som små ljus, att så skulle det aldrig bli för mig. Jag ska alltid vara konsekvent och uppfostra mitt barn perfekt. Jomen tjena vad bra det gick. :-D Jag skulle göra all mat själv. Visst, det hände ju. Inte.

Men det är lätt att tro att man ALDRIG kommer att ändra sig. Det är lätt att stå bredvid och säga hur andra borde göra och tro att det är enkelt, ända tills man själv står där.

Säger inte att man inte får/bör ha en plan för hur det ska se ut, men om man är lite öppen för att det kanske inte kommer att bli exakt så tjänar man kanske lite på det.

MDB sa...

Mia - Får höra det där ganska ofta och tycker också att det är en ganska trist inställning. Ska man hela tiden hålla allting "öppet" och aldrig göra några planer för att man kanske inte håller dem? Och att använda engångsblöjor (som flera försöker att övertala oss till) är väl en plan lika väl som tygblöjor. Det är så himla vanligt att folk tror att bara för att man har tänkt till lite kring hur man vill ha det (och särskilt om det inte är enligt normen) så är man helt stelbent och kan aldrig tänka annorlunda än sin plan utan att bryta ihop... Jag vet redan att vi inte BARA kommer att använda tygblöjor, och BARA göra maten själv, det vet jag. Men så mycket som möjligt.

Jag har dessutom aldrig sagt att jag ALDRIG kommer att ändra mig - men då gör jag det helst pga hur det funkar med barnet, och inte pga åsikter som folk runt omkring mig har!

Anonym sa...

Jag måste oxå komma med inlägg:
Med barn nr 1 så köpte jag alla saker oxå tidigt vilket jag ångrade för när jag var på sluttampen så hade jag inget att göra, allt var packat, sytt, bäddat osv och graviditeten gick så lååångsamt, sista månaden är som en hel evighet och går du över känns varje dag som ett helt år. Så därför ångrar jag mig men herregud man gör väl som man vill!

Dela lika på föräldraledigheten är väl såklart upp till var och en,jag skulle vilja vara hemma till minst hösten 2013 då den lilla blir 3, min man vill inte vara hemma alls, kanske 1 dag/vecka men knappt ens det. Jag älskar att vara mammaledig och ska då få vara det.

Ang. tygblöjor.
Jag använder det bara på mina barn och det funkar kanon. Satsa på begagnat är mitt tips. Tygisar suger bäst när de är välanvända. Blocket brukar ha mycket och även sjalbarn.se(där måste man bli medlem, gratis)(Köpte 9 st. allt i ett för 800:-, nypris 1600:-på Blocket förra veckan)
På sjalbarn kan man oxå diskutera tygisar med andra ovh få tips om vad som är bäst. minimundus.se är en bra sida där de säljer mkt för både mamma och barn, dessutom är de billigare än imsevimse.
Jag är en riktig tygblöjenörd(även om de finns helt klart de som är vassare än mig på sjalbarn)

Ang. barnmat och förlossning: Det är ju super att ha en ambition att laga egen mat och att ha en bra FLplan, bara att man är beredd på att FL kan bli helt annorlunda än man tänkt sig(har själv upplevt 2 akuta KS) och att man kanske inte har fått sova på 2 nätter och då är burkmat hur smidig som helst.
Min svägeska blev igångsatt 16dgr efter BF och födde HELT utan smärtlindring, så visst går det.

MvH/KarroBarro

MDB sa...

KarroBarro - Så det var DU som köpte de där tygblöjorna jag ringde på som precis hade blivit sålda... ;-) Jag har dock en vän som ska skänka sina gamla tygbljöjor till oss så vi hade bara tänkt köpa några extra.

Ang att köpa saker så förstår jag både och. Visst kan det bli segt på slutet om man har allt klart, men tänk om man får världens foglossning och inte orkar åka över halva stan för att hämta en billig säng från Blocket. Jag vill ha själva köpen klara, sedan har jag ett antal pysselprojekt som jag tänkte sitta med den sista tiden.

Maja Gräddnos sa...

Jag tror att man blir lite besserwissrig som förälder dels för att man är stolt över att man faktiskt har klarat av föräldraskapet so far, över berg och dalar. Och så kanske man har lite behov av att förklara sina egna tillkortakommanden gentemot de ambitioner man hade...

I alla fall... Att planera är en del av att förbereda sig för att bli förälder. Det är bra och det är nyttigt. Man ska bara förbereda sig själv på mentalt att det kan bli helt annorlunda och att det är OKEJ. Man är inte misslyckad om det blir snitt eller om det blir ryggmärgsbedövning. Alla hjälpmedel är tillå´tna när man är sliten, står det mellan sova och laga burkmat ska man sova. Och så vidare. Man tar varje dag och gör det bästa av den och man klappar sig själv på axeln (för det är fan ingen annan som gör det) och säger att man är bra.

Det är faktiskt få saker i livet som man har så många ideal-tankar om som om föräldraskapet. Så många saker att förhålla sig till, stora som små. Tankar och planer är jättebra. Framför allt ska man dock komma ihåg vår kloka barnläkares ord: Mår mamma bra så mår familjen bra. Om mamma är nöjd med det hon gör så mår barnet bra, så det gäller att vara nöjd. Och ibland innebär det att vara nöjd med mindre än vad man hade planerat innan. Att inse det är viktigt. Då kan man ha hur höga ambitioner som helst, men också vara helt okej med att man inte alltid kan leva upp till dem.

Stor kram
Maja - filosofisk efter lite rödvin

Hanna sa...

Halleluja för dig kvinna! Känner igen mig i allt du skriver! :)

Vi har ambitionen att dela lika på föräldraledigheten, fast måste först se hur det blir med båda våras föräldrapenningar innan vi bestämmer helt. Jag jobbar inte heltid, så att ha sambon hemma och mig jobbande drygt 60% kanske inte riktigt går runt. Våran plan är iallafall att jag ska ta ut färre dagar i veckan och vara hemma längre period än sambon som ska ta ut 7 dagar i veckan och att vi på så vis ska få det att gå runt.

Tygblöjor låter ju himla intressant! Är inte alls så påläst själv, så jag skulle bli väldigt glad om du skulle vilja skriva ett inlägg och förklara lite :)

Trevlig helg!

MDB sa...

Maja - Jag tror att du har rätt i att folk har behov av att förklara att de hade sådana storslagna planer som de sedan fick stryka. Intressant tycker jag ändå att de som har flest åsikter är sådana som faktiskt har vuxna barn idag.

Tycker ditt "om mamma mår bra mår barnet bra" är en bra princip. Den lever jag efter redan nu. :-)

Jag tror mest att jag blir lite förolämpad av att folk runt omkring mig ska berätta något för mig som jag redan inser - att det kan bli annorlunda. Och sen blir jag sur på att det här med att planera i mångas ögon verkar betyda att inte kan tänka om. Jag gillar inte det här med att idealmänniskan ska vara en sån som tar dagen som den kommer och inte tänker en vecka i förväg på att barnen kommer att behöva vantar etc.

Hanna - Kanske ska be min vän aka "tygblöjsexperten" att skriva ett gästinlägg om saken. Annars kan man läsa rätt mycket på nätet, bl a på de siter som säljer tygblöjor.

Anonym sa...

Jag mådde så bra på slutet så för mig var det så trist att bara vänta och inte ha nått att göra men det låter som en bra plan att ha det "stora" fixat och bara "pysslet" kvar.

Jasså du ville ha alltiettblöjorna som fanns i Lund, tur att jag var supersnabb då ;-)

MvH/KarroBarro(mamma till2 IVFflickor)

P.S Det var jag som tipsade om klädbytardagar)