måndag 20 september 2010

v.21 (20+3)

Ytterligare en effekt av att helgen har varit fullspäckad är att jag inte har skrivit om den aktuella veckan. Men bättre sent än aldrig... Eftersom jag fortfarande inte skrivit nåt om min graviditet i den där lilla boken, så funderar jag på att sätta ihop min egen bok utifrån det jag skrivit i bloggen och då är ju veckobeskrivningarna bra hållpunkter.

Nu i vecka 21 ska den lilla vara ca 20 cm och väga 420 g, enligt Growingpeople. Den ska nu förutom att kunna höra musik även kunna reagera på ljus, söta och bittra smaker och beröring på mammans mage. Känns så himla roligt med utvecklingen nu. Jag känner av den lillas rörelser allt mer och på kvällarna ligger maken och känner på magen för att förhoppningsvis få känna av en kraftigare spark (vilket brukar komma om han bara har tålamodet att hålla kvar handen ett tag). Vet inte om barnet sen känner igen de smaker som den känt i magen, men det ska bli spännande att sen se om den lilla gillar samma mat som vi gör.

Jag börjar känna av lite att magen blir tynge. Det blir svårare att böja sig ner, och igår när vi gick hem till en kompis på valvaka så kände jag av ett väldigt tryck nedåt, nästan som att det var något som tryckte på utåt. Gissar på att det berodde på allt promenerande på dagen (tre timmar loppisgående bland annat) Väldigt obehagligt, men det gick över efter lite vila. Kan berätta att jag var väldigt tacksam mot vännen som gav oss bilskjuts hem!

1 kommentar:

Jag vill jag kan... sa...

Jag kommer ihåg systers graviditet, när kräket hennes spelade fotboll inne i magen. Och man inte bara kände, utan dessutom SÅG rörelserna bölja under huden. Lustigt det där. Något som lever i magen. En egen liten varelse som bara väntar på att få komma ut... ;0)