söndag 12 september 2010

v.20 (19+2)

Äntligen har jag tagit tag i att fota hur magen ser ut i v.20. Känns extra viktigt eftersom jag missade att fota förra veckan då jag var bortrest. Får se om jag fotar varje vecka från och med nu, tycker nog att jämna veckor funkar lika bra.

Enligt Vårdguiden ska magen växa mer regelbundet nu, ca en halv centimeter per vecka, ska bli intressant att se om det stämmer. Samtidigt skriver de att alla magar är olika stora så allt är väl relativt. Livmodern ska nu räcka till naveln och jag tycker att det märks att magen går "uppåt".

Den lilla ska nu väga 350 gram och enligt Growingpeople vara ca 19 cm lång. Det där med längden tyckte framför allt maken var lite märkligt, för när vi var på ultraljudet i måndags så mätte de lårbenet till knappt tre cm och då känns 19 cm väldigt långt. Å andra sidan kanske de inte är så proportionerliga i det här stadiet, och sköterskan sa ju faktiskt att storleken var "rätt" för vår vecka.

På Growingpeople föreslås att man ska börja spela musik för barnet. Roligt! Tydligen ska det redan nu gärna vara musik som vi kan spela när barnet väl är fött också. Känns lite läskigt att redan nu börja skapa "rutiner" för barnet, och vi har inte riktigt tänkt på vilka melodier vi vill spela för barnet, nåt med Magnetic Fields kanske?

En rolig sak med den senaste veckan är att jag har känt den lilla buffa varje dag! Dagarna efter att jag kände det första gången kom det någon gång då och då, men inte dagligen Nu blir det oftare och oftare. Igår låg maken i soffan med handen på min mage och just då kom en riktigt kraftig buff, tror det var den starkaste hittills, rakt på hans hand! Häftigt att också han får känna för hittills har det mest varit att jag har sagt "nu buffar den, känner du?" men det har inte nått ut till honom.

Avslutar med veckans bild:


Jämförelse med v.16 och v.18, och så v.20 i sista bilden.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Vilken fin mage och vad roligt att det händer lite mer med buffning nu! :-)
Så glatt avundsjuk och längtar så!
Stora kramar

TeachMom sa...

Kul med musikspelande för den lill*. Jag rekommenderar alltid Orup, men får sällan gehör för detta. :)

MDB sa...

Åsa - Ja, jag håller tummarna för att det ska bli magbilder för din del också nu i höst.

TeachGirl - Orup är inte riktigt min kopp te heller. ;-) Har mest funderat på om man borde spela barnvisor, men det känns lite märkligt faktiskt. Kanske borde skaffa en speldosa som spelar nåt fint...

Maja Gräddnos sa...

Och jag tror att de mäter 19 cm från rumpa till huvud.

Jättefin mage!

avlängtantilldig sa...

En fin liten kula :)
Härligt med buffar!