torsdag 16 december 2010

BM-besök (nr 6)

Idag fick vi gå till en annan barnmorska för att vår egentliga tid krockade med första träffen med föräldragruppen. Den var för övrigt väldigt bra. Vi var sex par som alla skulle ha barn i februari, vi var först och de sista tror jag skulle ha 20:e. Den här gången pratade vi mest lite allmänt och sen fick vi dela upp oss i en tjej- och en killgrupp och diskutera och anteckna utifrån ett forumlär så att barnmorskan som leder gruppen ska kunna se vad vi har för kunskap och vad vi har frågor kring. Jag tror att både jag och maken var mest pålästa i respektive grupp... Hur som helst kändes det trevligt bara att sitta och diskutera även om inte frågorna var exakt desamma.

Kontrollen hos barnmorskan visade följande:
Blodtryck:
105/70
Blodsocker: 5.0
SF-mått: 30 (vilket var exakt enligt kurvan)
Hjärtljud: Idag lyssnade vi både med tratten (och maken hörde faktiskt bra för en gångs skull) och med dopplern och då pendlade hjärtslagen mellan 133 och 136.
HB: 130
Vikt: Ingen vägning

Hon kände också på hur barnet låg och maken fick också känna hur huvudet låg där nere, roligt!

2 kommentarer:

mamma-wannabe sa...

Härligt!
Låter som att allt löper på som det ska - trots förkylning ;)

Tack för kommentaren hos mig - "som man frågar får man svar" - jag var bara tvungen att få ur mig det någonstans - det känns långt till måndag.

MDB sa...

Ja, det kändes bra att vi kom iväg i alla fall, kändes kul att vara med när alla lärde känna varandra lite mer. Och sen skönt såklart att höra att allt var som det ska med den lilla.

Förstår att det känns långt kvar till månd, önskar mest att jag hade ett bättre svar bara. Håller tummarna för dig!