torsdag 23 december 2010

Sista dagen på jobbet

Idag var det alltså sista dagen på jobbet på ett antal månader och nu sitter jag här hemma, ledig. Så härligt att tänka att nu ska jag bara bli mamma! Den första tiden ska jag förbereda, boa och ladda inför förlossningen och bara det ska bli härligt, och sen väntar det underbara i att få ta hand om vår lilla skrutt. Vad jag längtar!

Helt roligt var det dock inte att lämna jobbet. Många känslor av ledsamhet och bitterhet som inte gick att skaka av sig när jag gick genom dörrarna. Känslor som kom bland annat av det faktum att det som jag trodde skulle vara mitt avskedsfika i själva verket var ett möte där det inte nämndes med ett ord att det var min sista dag med kollegorna. Samtidigt som det senare samma dag blev en ordentlig avskedsfika för den extraanställde som slutade efter tre månaders projektanställning, där kollegorna samlat till present. Besvikelsen i att flera kollegor inte ens sa hej då när de hastade hem för att fira jul. Och särskild besvikelse över att den kollega, vars föräldraledighetsavtackning jag själv höll i när chefen inte hann, och som tidigare uttryckt sin uppskattning över att jag bokat in lunch och köpt gulliga bebiskläder i present, visserligen sa hej då men varken mer eller mindre. Jag hade inga krav på en stor baluns för min skull, men när jag har suttit med och sett kollega efter kollega bli avtackad med fina ord och presenter, och sedan själv inte få någon uppmärksamhet alls, det känns lite i hjärtat.

Maken försökte trösta med att folk är uppe i sina julförberedelser, att de bara tänker i termer av vanlig julledighet och inte på att jag faktiskt inte kommer tillbaka efter nyår. Han har kanske rätt, men det hjälper inte mina känslor av att känna mig ouppskattad. Besvikelsen över att ha lagt ner sån kraft och ork i den här gruppen och alltid varit glad och hjälpsam även när det varit riktigt tufft, och sedan inte ändå inte få känna mig som en uppskattad medarbetare. Bara EN kollega uttryckte att hon skulle sakna MIG och inte mina kunskaper på jobbet. Resten har bara pratat om "hur ska vi göra så och så när du är borta?" och "de har väl internet på förlossningen, haha?". Det är inte roligt.

Men nu ska jag försöka att lägga det där bakom mig och se framåt - mot föräldraledigheten och pyret! DET ska bli underbart i alla fall.

7 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Urk vilka otacksamma människor! Förstår att det känns bittert... Tror ändå maken kan ha rätt om julledigheten... Ta hand om dig o njut! God Jul! Kramar

Anonym sa...

GRATTIS till mammaledigheten! Vad härligt! Trist med sånt otacksamt avsked på jobbet men som du säger; nu kan du lägga jobbet bakom dig och i lugn och ro vänta in din bebis. Undrar om våra bebbar kommer ungefär samtidigt..? :)

GOD JUL!

Frugan F sa...

Vilket tråkigt avslut. Väldigt trist att de inte uppskattar dig och glädjer sig åt det du ska få gå igenom. Otacksamt. Men försök att tänka på allt ljuvliga som väntar istället! God jul!!

loba sa...

Men åh så tråkigt, nonchalant och otacksamt av dina sk kollegor! Jag förstår verkligen att du är besviken.

Skönt att du nu bara kan koncentrera dig på din graviditet och nedkomsten. Försök skaka av dig alla negativa tankar på jobb och njut.

MDB sa...

Vad ni är fina!!!

God jul på er!

Livets underverk sa...

Jag hamnade i samma situation förra veckan när jag jobbade min sista arbetsdag, och det känns verkligen urtrist. Jag hoppas, precis som din man säger, att det bara råkar vara julstressen som gör att kollegorna glömmer bort att jag/du faktiskt inte kommer tillbaka till våra respektive jobb efter nyårshelgen. Men det känns ju onekligen lite surt ändå.

Hur som helst, hoppas du får en härlig mammaledighet! :-)

MDB sa...

Livets underverk - Vad trist att du råkat ut för samma sak. Det är ju såna saker som kan göra skillnad mellan att känna sig uppskattad och ouppskattad på jobbet. Hoppas på en skön mammaledighet för dig också! :-)