söndag 5 december 2010

Börjat julförbereda

Idag var jag hemma hos min mamma och bakade lussekatter, jättemysigt. Jag älskar verkligen julen och alla förberedelser, och även om vi inte har barnet att fira med i år, så känns det ändå speciellt att få gå runt och pynta och förbereda med en stor mage. Vilken kontrast mot förra året, när vi gick och väntade på att få börja med ivf och jag var sååå avundsjuk på de vänner som hade småbarn att dela högtiden med. Så här skrev jag dagen före julafton förra året: "Hoppas att detta är den sista barnlösa julen för oss allihop. Jag inser att det är lite tight för mig att hinna få fram ett barn till nästa jul, men ligger det en liten en i magen när jag går runt och pyntar nästa år så räcker det så bra så. ;-)" Tänk att min dröm faktiskt gick i uppfyllelse! Och tänk att nästa år så har vi en liten en som kanske till och med går runt. Jag blir tårögd bara jag tänker på det.

Tyvärr är känslan inför jul inte helt odelat glädjefylld. I år kommer det att finnas ett stort tomrum i firandet och jag blir tårögd av en helt annat känsla än lycka när jag tänker på att till pappa behöver jag inte köpa någon julklapp. Det kommer nog att bli en tuff julafton i år, för pappa stod för många av de traditioner vi hade kring jul (t ex hade vi alltid en särskild julklapp som vi gömde så att han trodde att han inte skulle få någon, och det var alltid lika roligt) och hans frånvaro kommer att kännas så tydligt. Men julen är alltid julen, och det blir nog mysigt ändå när vi samlas resten av familjen även om det känns sorligt. Jag får tänka på vår nya familjemedlem istället och hur underbart det är att vi äntligen ska bli en till!

6 kommentarer:

Marre sa...

Härligt att din dröm slog in=D Det e så fint med blogg för man kan gå tillbaka exakt och se vad man kännde en specifik dag.

Jul är en högtid, och man saknar de som inte kan dela den med en. Men som du säger nu har du ett litet mirakel som ni kan glädjas åt=)

Kram!

http://avlangtantilldig.se/ sa...

Tänk att din dröm slog in, och min med! det kunde jag aldrig tro att jag skulle vara Mamma den här julen. Som man längtat.. speciellt varje jul. Va mysigt vi får i år, båda två! Men jag förstår dina delade känslor. Kram!

IVF-Karusell sa...

Hej tjejen! Varmt tack för din gratulation när Maja fyllde år! Hur mår du? Förstår att det är fullt med känslor denna jul när din pappa inte finns med er fysiskt. Men tänk så fantastiskt att du får gå runt och pynta med en liten bebis därinne i magen som skall bakas klart - det är helt underbart! Stor kram ♥

MDB sa...

Tack för era fira kommentarer!

Timea sa...

Jag förstår att den här tiden är jobbig för dig pga saknaden efter din pappa, och att den blir den första julen utan honom. Det är alltid så fruktansvärt jobbigt att fira utan den som man förlorat, saknar. Men han ska vara med er på ett sätt, det är jag säker på :-). Jag är så glad att din önska gick i uppfyllelse. Er lilla bebis ska vara med er på julafton i din mage redan nu, och precis som du skriver nästa år ska h*n springa runt julgranen.

Jag önskar en fin julförberedelse till dig, trots sorgen och saknaden efter din pappa.
kramar

MDB sa...

Tonci - Tack för din fina kommentar. Förstår att denna jul inte blir lätt för dig, hoppas också att Andor ska vara med er under julen på något sätt. Stor kram!