lördag 25 december 2010

v.35 (34+1)

Idag går vi in i vecka 35! Känns härligt att komma framåt, men också lite läskigt. Nu är vi så nära, vill bara inte att något ska gå fel nu. Häftigt är att graviditetskalendrarna nu börjar fokusera mer på att det närmar sig, och de informerar bland annat om vad man ska göra om vattnet går. Känns otroligt att även om vi troligen har minst fem veckor kvar, så skulle det funka lika bra om den lilla bestämde sig för att komma till oss nu. Jag är faktiskt själv född i vecka 35, vilket gör detta till en extra rolig vecka.

Om vecka 35 skriver Vårdguiden att bebisen är ca 45 cm lång och väger ca 2600 gram. När jag föddes var jag lite längre, men vikten stämde. De skriver också att "Du har säkert känt av att barnet hickar ibland. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen." Det stämmer, vi har till och med börjat kalla barnet för "hickis", för den lilla hickar ofta flera gånger om dagen, och särskilt om jag dricker sött eller kallt.

När det gäller mitt mående så mår jag fortfarande bra. Visst upplever jag det som Vårdguiden skriver, att det kan kännas tungt att andas, sitta, stå och sova, men det är helt överkomligt. Jag älskar fortfarande att vara gravid och att bära på vår lilla plutt! Jag tycker att det märks att den lilla har vänt sig med huvudet neråt, för jag har fått svårare att böja mig framåt t ex och jag kan gissa att det beror på det. Har också börjat känna av det härliga fenomenet "sura uppstötningar" som framför allt uppstår då jag böjer mig framåt.

Som sagt står det en del om förberedelser inför förlossningen och om hur viktigt det är att prata med varandra. Nu i veckan ska vi kolla på profylaxfilm och sedan ska maken läsa på lite mer då det mest är jag som gjort läsandet i familjen. Jag tycker att det är viktigt att han är lika insatt som jag i smärtlindringsmetoder och också vad som händer under förlossningen. Vi ska visserligen gå igenom det på föräldragruppen, men vi har också fått i uppgift att fylla i tankar kring förlossningen till nästa bm-besök så jag vill att vi hinner prata igenom det hemma innan.

Så här ska det enligt Vårdguiden se ut i magen nu:
Häftigt! Tycker att det blir så verkligt när jag ser de där bilderna, det är faktiskt vår lilla bebis som ligger därinne!

Inga kommentarer: