lördag 11 december 2010

v.33 (32+1)

Om vecka 33 skriver Growingpeople att medellängden är 45 cm och vikten 2200 gram. Vårdguiden skriver att "Bebisen uppfattar ljus och mörker, natt och dag." och att barnet har aktivitet i hjärnan även när den sover vilket kanske är att den drömmer. Growingpeople skriver också att "Visste du att ditt barn som fått en speciell berättelse läst för sig i magen kan skilja den berättelsen från andra berättelser när de sedan är födda." Jättehäftigt! I början tänkte jag mycket på att jag skulle spela särskild musik för barnet och även en speldosa som jag fått, så att den skulle kunna känna igen det sen, men det har helt enkelt inte blivit av. Men pratar gör vi ju, så den lilla lär ju känna igen våra röster i alla fall. :-) Och alla julsånger jag sjunger när jag står i köket.

Det är fortfarande mycket aktivitet i magen, vilket är jättehärligt. Jag har också förstått att det rytmiska jag känt måste vara att den lilla hickar, och det gör den ganska ofta. I morse hickade den när jag vaknade. Jag blir alltid lika glad av att vakna tillsammans.

Enligt Vårdguiden ska den lilla se ut som nedan. Jag har svårt att förstå att det är en nästan klar bebis som ligger därinne. Längtar till vi ska få se vem det är!

2 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Ljuvlig bild!! Jag förundras varje gång jag ser hur det är en liten människa som växer därinne... :0)

MDB sa...

Ja, det är så himla overkligt tycker jag! Kommer nog inte att förstå det förrän den lilla väl läggs upp på bröstet vid förlossningen.