onsdag 21 april 2010

Barndiskussion på lunchen

På min avdelning är det flera som fått barn väldigt tidigt, i 20-årsåldern ungefär, och idag lunchade jag med en av dem tillsammans med en annan kollega som också blev mamma i samma ålder. Typiskt nog gled samtalet in på alla fördelar som fanns med att vara ung förälder och hur äldre föräldrar var överbeskyddande, extra oroliga etc. Jättekul, verkligen tyckte den barnlösa 30-åringen som satt med vid bordet och i huvudet tänkte ut klyftiga motkommentarer. Det kändes dock lite bättre av att det var en kollega som också såg ut att skruva lite på sig (hon har visserligen två barn men var nog över 30 när hon fick dem).

5 kommentarer:

Yevonde sa...

Förutom biologiskt så tycker jag personligen att det är bara fördelar med att vara över 30 när man får barn. Men då utgår jag ju förstås från mitt eget 22-åriga jag som jag aldrig skulle sätta en bebis i armarna på. Äldre kvinnor har bättre ekonomi oftast, mer livserfarenhet, har ofta gjort de där sakerna de planerade att göra. Bara fördelar :)

Kix sa...

Oj, vad svårt att lyssna på en sådan diskussion. Det är ju deras egen okunskap och oerfarenhet som speglar sig igenom detta. Bra att du hade någon annan i samma bord som inte heller tycktes vara intresserad av diskussionen.

Ingen mens?

Kram Kix

Maja Gräddnos sa...

Fånig diskussion, verkligen. Visar att man tydligen inte mognat alls och fortfarande inte fått förmågan att titta på världen genom andra glasögon än sina egna.

Enda nackdelen med att få barn senare i livet - tycker jag som fick Bill när jag var nästan 36 - är att man inte kan få en sladdis senare ifall man skulle önska.

Anonym sa...

Ja, vad ska man säga. Det finns tydligen fler fördelar med att skaffa barn i ung ålder. Att man blir självgod och får tunnelseende till exempel.

MDB sa...

Kan berätta att mitt onda jag tänkte på att ingen av dem är tillsammans med barnens pappa och tänkte att så lätt kanske det inte har varit... Men det är bara mitt onda jag.

Kix - Inte en tillstymmelse till mens, inte ens lite rosa toapapper. Så här skulle det vara under ruvartiden istället!