måndag 19 april 2010

Hippie-owerload

Det ena leder till det andra brukar det heta... I mina banor kring att optimera mina chanser att bli gravid (och att må bättre generellt) har jag satt igång med yogan, sett över kosten, läst på om zonterapi och nu har jag börjat snubbla över ört-info. Senast idag läste jag att Rosenrot ska kunna verka positivt fertilitetsmässigt, och jag har hittat en mängd trådar om detta på olika gravid-forum.

Å ena sidan tycker jag att det här är fantastiskt intressant och jag tror att mycket faktiskt har sina effekter, å andra sidan har jag väldigt svårt att sålla bland infon. Mitt rationella jag inser att man inte bör kasta sig över allt (särskilt inte på samma gång), och att det dessutom troligen inte är att rekommendera mitt uppe i en ivf-behandling, men samtidigt finns det ett jag som säger "men tänk om". Jag skulle gärna lära mig mer om alternativ medicin och behandlingsmetoder, men kanske är det lite fel att försöka fördjupa mig i ämnet just nu mitt uppe i den här behandlingen. Risken finns att jag fastnar i fertilitetsspåret, får överdos av info och helt tappar sugen istället för att hitta saker som kanske skulle kunna vara bra för mig generellt. Jag är nämligen lite för bra på att gå in med hull och hår för saker...

4 kommentarer:

avlängtantilldig sa...

Jag har testat rosenrot i mina dar.. minns inte att något ändrades. Men har läst negativt om det också, att man kan få störd menscykel (det har min alltid varit men ändå). Ville bara dela med mig av det lilla jag vet, tror det står just det på familjeliv med :)

Joanna sa...

Jag har också läst på massor om alternativa saker och ett tag proppade jag i mig alla naturläkemedel som jag hade läst något bra om. Så kanske du inte borde göra =)

Vet inte om det var akupunkturen som gjorde susen för mig, men nog var jag lugnare den här senaste gången :)

KRAM

Anonym sa...

Har hittat till din blogg först idag. Kände igen mig på en gång!
Har också gjort ett IVF-försök (sep 09) som slutatde med missfall (upptäcktes vid tidiga UL). Förra veckan blev det sen ett FET, så nu är jag på ruvardag 6.
Tänkte fråga dig var du hittade de yogaställningar du skrev om tidigare(4/4)?
Nu kommer jag att följa även denna blogg. :-)
/Åsa

MDB sa...

Avlängtantilldig - Har faktiskt testat rosenrot också en gång i tiden när jag hade en trött period, men jag avbröt när jag började för blödningar på fel ställe i cykeln. En kollega till mig fick också mens tidigare, men menade att det kunde bero på att kroppen rensade ut, men jag vet inte...

Joanna - Ja, det är just att trilla i fällan att proppa i mig allt som jag är rädd för. Låter ju bra med akupunkturen det där, just ett sådant exempel som skulle kunna få mig att testa (även om jag är pepp på zonterapi i första hand).

Åsa - Kul att du hittat hit! På yogajournal.com finns massor av yogapositioner med väldigt utförliga beskrivningar om vad de är bra för etc. Gör en sökning på "fertility" så kommer du att få upp ett antal positioner. :-)