lördag 3 april 2010

Vad kan JAG göra?

Äntligen är jag tillbaka känns det som. Maken har ominstallerat allt på datorn, och den är snabbare än någonsin. En ny ska det visserligen bli ändå (vissa delar går inte att laga), men nu har jag tid på mig istället för att känna att jag måste ha datorn nu. Lite skäms jag för att jag har låtit maken göra allt jobb, jag som vanligen håller rätt hårt på jämställdhet och att arbetsfördelningen i hemmet ska vara lika även gällande arbetsuppgifterna. Ändå fixar han min dator, och jag lappar hans byxor... Får väl bli en nystart med den nya datorn.

Idag ska jag gå och lämna in recepten på Apoteket. Läste hos Miss S att hon haft väldiga problem med sitt Menopur-recept, så det är lika bra att beställa i tid känner jag. Känns lite overkligt att vi snart är igång igen, bara åtta dagar tills jag ska börja spraya.

Jag har funderat lite om jag kan göra något för att hjälpa naturen på traven. Hade liknade tankar förra gången, men då kändes det som att första gången är ändå ett test så att det var lika bra att bara köra. Nu känns det lite annorlunda. En sak som jag funderat på är akupunktur. När jag träffade min mamma häromdagen hade hon med sig ett urklipp från Allers till mig där det handlade om akupunktur och IVF. Där beskrevs två solskenshistorier, samt att det hänvisades till studier som visat positiva resultat. Det som fick mig att fundera lite extra var att det stod att det var bra för kvinnor som hade dålig blodcirkulation, med kalla händer och fötter, då detta kunde betyda att livmodern också var "kall" och embryot får svårt att fastna. Det passar in på mig som går med vantar långt in på våren och ständigt lufsar i raggsockar här hemma... Samtidigt vet jag inte vad jag ska tro. Ägget lyckades ju ändå fästa förra gången. Dessutom är jag inte särskilt lockad av tanken med akupunktor, och inte kostnaden heller. Någon annan som har funderat i dessa banor?

7 kommentarer:

Miss S sa...

Jag var på zonterapi, kombinerat med öronakupunktur, precis innan vi började med ivf. Hon sa att jag skulle kommit tidigare, så kunde hon förmodligen hjälpt mig med mina oregelbundna cykler. Men det hjälper ju inte sambons dåliga spermiekvalité... Om inte annat, så är det väl en bra avslappning, och det kan ju behövas i dessa tider! :-)
Tror att min ivf-klinik själv har akupunktörer som de har samarbete med, så de är nog positiva till det.

loba sa...

Jag rekommenderar också zonterapi med öronakupunktur. Och om du har möjlighet, föreslår jag att du då går till Arne Hamberg(hambergshalsa.se) Han har ett gott rykte om sig att ha satt många zonterapibarn till världen och har hjälpt mig oerhört med både cykler, hormonbalans och äggantal. Observatoriegatan finns han på.

Nenne sa...

Hej! Vi var på akupunktur i IVF 3 och då gick jag ca i 6 månader innan. Jag började när vi fick vårt 2 missfall för att jag skulle komma tillbaka fysiskt och psykiskt och det hjälpte sen blev jag gravid vid IVF 3 som sedan resultrade i missfall då med :(, men jag blev i alla fall gravid. Ginger, min akupunktör sa att mina missfall antagligen berodde på dålig blodcirkulation till lever och njurar vilket gör att livmoder blev lidande och jag har alltid kalla fötter och händer och går gärna i dunjacka långt in på sommaren. Går nu och ruvar på ett ägg och hoppas att det ska fästa och stanna kvar. Ginger gav mig ett tips att inte dricka så mkt kallt och undvika kall mat.
Hoppas att min kommentar hjälper dig ngt! Kram och lycka till Jenny

Maja Gräddnos sa...

Gammal och luttrad...
Jag tog akupunktur. Det var skönt och avslappnande och gav mig mindre biverkningar. Men det är dyrt. Och det hade inte ett skit med resultatet att göra, det var Menopur som gjorde jobbet. Anna-Bell tog också akupunktur för en massa pengar utan resultat. Solskenshistorier i all ära, men ingen vet om det hade tagit sig även utan akupunkturen.

Man vill tro på naturmediciner och sånt, men... I ärlighetens namn så tror jag inte det spelar någon som helst roll. Och jag tror banne mig att jag har testat det mesta. När Bull kom, gratis och franko, gjorde han det utan någon som helst hjälp och dessutom trots att jag fortfarande ammade.

Lägg pengarna på någonting som hjälper dig att må bra. Om det sedan är akupunktur, massage eller snygga kläder spelar mindre roll.

MDB sa...

Tack för era kommentarer. Finns som sagt både förespråkare och sådant som talar emot, vet ännu inte var jag befinner mig.

Yevonde sa...

Jag går på akupunktur, och hittills har det bara varit positivt. Något händer iaf, jag blir otroligt avslappnad och somnar varje gång. Jag får inte öronakupunktur, utan i ben, mage och längs ryddraden.

Ska göra mitt andra insmeinationsförsök om ca 14 dar, i naturlig cykel. Vi får se om det hjälpt.

Joanna sa...

Jag var på 5 besök inför vår femte ivf. Fick också i ben, mage och rygg men även händer och fötter. Tyckte inte det var så avslappnande under själva akupunkturen och jag frös väldigt mycket. Men jag inbillar mig att jag blivit lugnare och mer harmonisk. Kanske är det placebo över hela skiten men det räcker ju att jag inbillar mig att jag blivit lugnare, för då känner jag mig lugnare och det är väl positivt i sig?

Saker man kan göra själv är väl akupressur. Finns vissa punkter man själv kan trycka på har jag fått lära mig. Sen har jag själv funderat på tex spikmatta för att öka cirkulationen och yoga eller chi gong för att lugna nerverna...