fredag 16 april 2010

Spraydag 6 - festligheter

Ikväll har jag varit på middag/fest hemma hos en vän. Det kändes skönt att för en gångs skull få gå hem till vad jag trodde skulle vara ett säkert kort när det gällde att slippa barn och barnsnack. Detta är nämligen en av mina allra barnfriaste vänner. Hon har väldigt många konstnärliga bollar i luften, och barn är inte alls bland dem. Vad jag upptäckte var givetvis att alla hennes vänner inte nödvändigtvis är likadana. Det var två småttingar där och halva rummet verkade vara konstant (åtminstone så fort jag råkade höra något) upptaget av barnsnack. Som tur var fanns det ju en halva till... Dessutom började jag med att ta ett glas vatten istället för vin och en av de nyblivna mammorna höjde på ögonbrynet och sa frågande "så du...?" och det kändes verkligen som att det låg i luften som att jag skulle säga "...är gravid.". Det är jobbigt det här med att det nästan känns som att man måste dricka alkohol oavsett om man är sugen eller ej bara för att slippa de där frågande minerna.

Innan festen var det lite after work på jobbet och då var det istället jag som hade ögonen öppna...vilken dubbelmoral. På min avdelning är vi tio stycken kvinnor, och av dem är vi tre som inte har barn och alla är i 30-årsåldern. Eftersom jag skulle tycka att det vore sjukt jobbigt om någon av de två andra skulle visa sig vara gravid, så ser jag självklart hela tiden tecken på att de skulle vara det. Men jag tror att min gravidradar är ur spel, för ingen av dem var sen att ta av det köpta bubblet. Jag känner mig rätt låg redan när jag skriver det här, det känns så fult att spana på något annan på ett sätt som man själv hatar, men är man bitter och avundsjuk så är man... Å andra sidan skulle jag aldrig ställa en fråga eller kommentera om någon av dem inte drack eller liknande.

4 kommentarer:

IVF-Karusell sa...

När längtan är så evinnerligt stor - då ser man bara gravida och barnvagnar hela tiden. Det bara är så tyvärr. Varm kram!!

Yevonde sa...

Alltså folk ska bara skita i om man dricker alkohol eller vatten. Finns tusen orsaker att inte dricka. JAg slutade dricka för några år sen (har druckit kanske 5-6 ggr sen dess och ibland har jag kul men det är inte värt) och först var det ett himla undrande men när jag sa "min far är alkoholist" så blev det tyst.

Det är inte underligt att du kollar, men att folk frågar är så jä-la dumt.

Hoppas du får en fin dag!

Anonym sa...

Det är skitjobbigt det där med att spana på vilka som dricker vin och inte. Jag ville nästan inte gå på fest pga det. Hemskt. Kunde inte slappna av förrän jag hade full koll. För mig räckte det inte med att se att de drack; smuttade de bara eller försvann det verkligen vin ur glaset? Man känner sig som en hemsk människa men det är bara en konsekvens av omständigheterna. Var snäll mot dig själv.

MDB sa...

IVF-karusell - Du har så rätt, och jag gissar på att det bara är att hålla ut...

SMBC - Du har så rätt! Jag hade en längre period (fyra år) när jag inte drack och fy vad jag jobbigt det var att behöva "förklara sig" vid varje festligt tillfälle. då var jag dessutom rätt ung, och det blir ju inte mindra frågor med åren. Nu beter jag mig så himla dumt och kan ta ett glas vin utan att jag är sugen bara för att slippa frågor, det måste jag verkligen sluta med!

Anonym - Känner verkligen igen mig i det du skriver. Och du har så rätt i att det blir så pga det vi befinner oss i, och det är en sak att "kolla av" folk, och en annan att faktiskt lägga sig och kommentera.