fredag 11 februari 2011

BB imorrn!

Hemma igen från kontrollen, med det överraskande besked att förlossningen kommer att sättas igång imorrn! Tydligen är det rutinen när det gäller IVF, att man räknas som överburen vid 41+0 istället för vid 42+0, och då sätts det igång redan på 41+1.

Det är väldigt blandade känslor måste jag berätta. Det positiva är ju att vi troligen kommer att bli föräldrar i helgen! Och om det ändå måste bli igångsättning är det ju positivt ju tidigare det blir. Nackdelen är ju för det första att vi inte får föda på Södra BB, utan det blir vanliga SÖS. Säkert bra det med, men jag ville ju så gärna vara på Södra BB där vi känner oss hemma nu! Sedan kan det ju också ta extra lång tid (det kan ibland ta flera dygn att få igång förlossningen står det i broschyren vi har fått) och det blir inget "vara hemma så länge som möjligt" som jag hade hoppats på utan det blir i så fall till att vanka runt i korridorerna där.

Kontrollen gick för övrigt bra. CTG-kurvan och ultraljudet visade att allt såg fint ut. Det verkade som om de förvärkar jag haft ändå haft lite effekt, för hon sa att livmodertappen hade "vinklat sig" och kortats (hon visade med sina fingrar hur lång den var nu och det såg ut som ca två cm) och hon kunde få in ett finger och ta på bebisens huvud. Om det imorrn skulle visa sig vara så att det räcker med att ta hål på hinnorna så får vi ändå vara på Södra BB, men läkaren sa att jag inte skulle räkna med det utan ställa in mig på att det blir SÖS. Jag kan ändå inte låta bli att hoppas, eller tänka på att hon faktiskt sa att bara att göra undersökningen och vara där och pilla runt kan göra att förlossningen sätter igång. Skulle ju vara toppen!

Hur som helst - imorrn alltså! Känns spännande och väldigt nervöst. Nu är det senaste veckans väntan som bortblåst och känslan är redan imorrn.

18 kommentarer:

emve sa...

Själv blev jag igångsatt när dottern skulle födas (i november) och trodde det skulle ta evigheter! Men jag fick barn samma dag som jag skrevs in :)

Lycka till - och hoppas att förlossningen blir jättebra oavsett hur den ter sig!

ahns sa...

Spännande att det är så olika. Jag födde i somras på DS och vi trodde då att det skulle bli igångsättning när vi gått över en vecka, men inte. De gjorde bara extra många kontroller därefter.

Blev till slut igångsatt ändå, utan att jag haft någon fördel av förvärkar, och födde också samma dag som jag blev igångsatt - en underbar förlossning.

Så försök att sova gott i natt och var du än hamnar hoppas jag att det blir en härlig upplevelse! Och snart får ni träffa lilla underverket!

Kram!

Smassk sa...

Hurra vad bra!

Det låter ju toppen även om jag förstår att du hellre vill till det BB du vant dig vid. Kanske kommer du ju ändå kunna föda där som du säger. Tänk, redan imorgon kan ni vara föräldrar!

Stort lycka till!

Äntligen händer det!

/S

P.S Det ger också mig lite hopp om jag skulle gå över, att man blir igångsatt redan 41+1 ;)

Emelie sa...

SPÄNNANDE!
Tänk imorgon kan bäbis vara ute =)
Lycka till!

Flugans mamu sa...

Oj va spännnande! Här är en till som också har bra erfarenheter av igångsättning. Jag har blivit det med båda mina barn och förlossningarna har tagit sex respektive sju timmar, kanonbra förlossningar båda två.

Stort lycka till i morgon!

Josefin sa...

Jag tillägger ännu en bra erfarenhet av igångsättning, jag gick över och hade också mycket värkar hemma som kom och gick på nätterna för att sedan avta på dagarna.
Så dom tog hål på hinnorna och gav värkstimulerande dropp, förlossningen tog ca 7 timmar utan komplikationer. Det var en underbar förlossning!
Lycka till imorgon!!
Kram

Erika sa...

Åh vad glad jag blir. Visst är det konstigt att man som gravid får för sig att det inte kommer bli någon bebis. Jag gick aldrig över tiden men kände så ändå ... Å sen när det e på g på riktigt så tänker man REDAN :-o
I helgen kommer ni bli föräldrar åh vilken lycka!!! Ladda upp all energi ni kan nu så blir det åka av i morn :-) All lycka till !!!!!

Åsa sa...

Vad spännande! Nu är det dags för dagen som vi alla har väntat på så länge! :-)
Stort lycka till vännen!
Stora kramar

Miss S sa...

Stort varmt lycka till imorgon!

http://avlangtantilldig.se/ sa...

ÅH va spännande!! lycka till :) hejakramar!

TeachMom sa...

Spännande! I helgen blir ni tre! :-)

Frugan F sa...

Åh, lycka till, du ska se att det kommer gå bra! Hoppas det räcker med att ta hål på hinnorna. Annars tycker jag att du ska be om en Bard-kateter istället för att få hormoner för att mjuka upp tappen. Den är så fiffig den katetern för den lurar kroppen att öppna upp sig helt utan hormoner! Jag rekommenderar starkt!

Stort lycka till och tänk, snart är ni tre! Yejj!

IVF karusell sa...

Vad roligt för er! Snart snart snart är det dags, häftigt! Åh, glöm för fasiken inte kameran :-D

Det är konstigt hur olika det är, vi blev inte igångsatta trots att vi gick över tiden sålänge, de hade inga speciella rutiner för att det var ett IVF-barn utan körde på som om det vore ett vanligt befruktat barn.
Skulle verkligen vilja veta varför det är så olika :)

All lycka till nu! Kram kram kram

Kix sa...

Ja, äntligen!! Det kommer att gå toppen och fullständigt värt all väntan. Kram!

Anna sa...

Jag håller tummarna att det startar av sig själv inatt nu då!

Tror hinnsvepningen gjorde nytta på mig, testa med en sista färdknäpp för att ge det en extra skjuts också ;) inget att förlora.

Förstår du har blandade känslor inför igångsättning, hade själv massa tankar men var till slut inställd på det. Oavsett BB är jag säker på att det kommer gå bra för dig, snart har du ditt mirakel i dina armar!

Massor lycka till och många kramar!
Anna

Maja Gräddnos sa...

Mig gick det inte att sätta igång och efter att jag envisats en hel vecka med att försöka få ut ungen den rätta vägen plockades Bull ut med snitt. Och jag är helt och fullt nöjd med det.
Vill skicka med dig orden att nu är du inte vid mållinjen. Det är nu du står på startlinjen. Det spelar ingen roll var och hur. Det är det som händer när lilla gullet väl kommit ut som är grejen.
Lycka till med igångsättningen. Det kommer att gå bra. Jag tänker på er.

Många stora lyckosparkar i baken!

Lilla Knyttet sa...

Jag blev igångsatt när jag väntade dottern. Det jobbiga var att det var mycket pinvärkar, men så snart jag var öppen 3 cm och fick epidural så gick det undan. Det tog mindre än fyra timmar efter att de tagit hål på hinnorna. Håller tummarna för att det går fort så att ni får träffa ert lilla mirakel.

Livets underverk sa...

Åh, vad spännande att det äntligen är dags! Stort lycka till, hoppas att du får en fin förlossning och att du får hålla lillan i din famn redan idag! Massor av kramar