måndag 7 februari 2011

En liten uppdatering

Sammandragningarna kom tillbaka ungefär samtidigt som jag skrev föregående inlägg. Har roat mig med att klocka dem på Värktimer.se. Ett bra verktyg, fast det funkar ju sådär när man samtidigt försöker tvätta, diska och göra sig i ordning för en lunchdate. Det finns en mobilvariant, men jag har dels en rätt gammal telefon, dels känns det mer som att det kan vara "klockningsläge" när det börjar vara riktiga värkar och då kanske maken kan ta in den i sin telefon (som iofs är lika gammal den men med större display). Nu är det mer häftigt att kolla statistiken, och att bara känna av hur sammandragningarna känns, att kroppen faktiskt förbereder sig på något sätt även om det inte är dags än. För sakens skull kan jag nämna att sammandragningarna nu pendlat på ett intervall mellan 5 och 11 minuter. Min enda fundering är hur länge det här ska hålla på egentligen, innan det är dags? Kan det vara så illa att det håller på så här ända till igångsättning?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att det ändå händer något. Med min förstfödda gick jag med ganska smärtsamma sammandragningar dygnet runt i fyra dagar innan förlossningen kom igång ordentligt, men att gå så länge tror jag är ovanligt. Det behöver ju verkligen inte betyda att du kommer gå lika länge med dem. Jag tycker det låter som något verkligen börjar hända nu för dig. Hoppas, hoppas!

/S

Anonym sa...

När jag hade sådär med ettan så var allt klart inom ett dygn. Med de andra 2 började det med vattenavgång så man kanske inte kan räkna på samma sätt då? I alla fall så föddes 2an inom 10 timmar efter vatteavgång och 3an ca 19 timmar efter vattenavgång. 3an kan vara lite klurig sa de när jag höll på att bli urväntad inne på förlossningen.

MDB sa...

Smassk - Även om det gick fyra dygn som du beskriver så låter det ju toppen att det kom igång sen! Just nu är jag mest rädd för att det hela ska stanna av och inte komma igång igen.

Anonym - Låter ju hoppfullt!

Hanna sa...

Lycka till! Jag hade värkar i 1,5 dygn och det var 7-10 min emellan men ville åka in iallafall och var redan öppen 4 cm och sen tog det bara 4 timmar så var vår lilla tjej ute! =o)

MDB sa...

Hanna - Oj då! Kanske det är närmare än vad jag tror! :-)