söndag 6 februari 2011

Man kan ju alltid hoppas

...på att i natt är natten med stort N. Har haft sammandragningar hela kvällen (ända sedan vi lagade middag vid 17-tiden) med ca 10 minuters mellanrum, men de har inte blivit mer smärtsamma än att det känns som vanlig mensvärk, eller börjat komma tätare vilket gör att jag är lite skeptisk till att det skulle vara dags nu. Troligen är det bara förvärkar, och tydligen är det ju inte helt ovanligt att man har sådana ett par timmar eller mer och att det sedan helt plötsligt avstannar, så det skulle inte förvåna mig om det inte händer något mer.

Hittade infon nedan på Niomånader.se som jag tyckte var ganska bra info kring "första värkarna":

De första värkarna
De första sammandragningarna/förvärkarna känns ofta som intensiva menssmärtor, antingen i nedre delen av buken eller i korsryggen. De kan komma med 10 till 30 minuters mellanrum till en början, men ökar så småning om i intensitet samtidigt som de kommer tätare. Variationerna är dock stora.
En del kvinnor börjar med sammandragningar/förvärkar som kommer med 5 till 10 minuters mellanrum och som fortsätter på samma sätt genom hela öppningsskedet, andra har oregelbundna sammandragningar/förvärkar under några dagar innan de starkare, regelbundna värkarna kommer och några känner knappt sammandragningar/förvärkar alls. Ibland är sammandragningarna/förvärkarna oregelbundna hela förlossningen.

Det är lätt att förväxla sammandragningar/förvärkar med riktiga förlossningsvärkar. När förlossningsvärkarna kommer så brukar livmodern dra ihop sig rytmiskt och med regelbundna mellanrum. Kan du inte avgöra om det är riktiga födslovärkar som du upplever så är det antagligen vanliga sammandragningar/förvärkar.

Ofta pågår sammandragningarna/förvärkarna i några timmar eller mer under dagarna innan förlossningen börjar, för att sedan upphöra några timmar eller tom dagar. Det är ganska vanligt att detta pågår i ett par dagar och kan ses som om livmodern tränar inför förlossningen.

Även om jag tycker att det är lite förvirrande det som de skriver om "stora variationer" så pekar de ju på samma sak som många sagt - att är man tveksam på om det är "riktiga" värkar så är det sannolikt inte det. Min gissningar är alltså att det här bara är förvärkar som kommer att försvinna under natten. Försöker avhålla mig från att tänka något annat, vill inte bli besviken när jag vaknar imorgon utan att något mer har hänt under natten. Nu är det hur som helst sängdags!

4 kommentarer:

Tea sa...

Spännande! Lycka till.

E sa...

Ojojojoj, nu blir det bara mer o mer spännade... Hoppas lilla bebis ville ut inatt! :)

Jag vill jag kan... sa...

God morgon! Jag läste det här igårkväll (så svårt att kommentera från telefonen ibland...) och hoppas att det blev en God Natt :0)

Anonym sa...

Åh! Hoppas det blev något inatt och ni kom iväg till förlossningen. Vad spännande! Ser fram emot att höra hur det gått.

Kram,

S