torsdag 10 februari 2011

Räddningen just nu:

- Era fina kommentarer! Ni är faktiskt bäst på att peppa! Är såå glad att jag har er så jag blir alldeles tårögd.

- Att läsa förlossningshistorier/gamla bloggar skrivna av mammor som gått över tiden. Det gör stor skillnad att känna att jag inte är ensam om att vänta och att bli tokig, och dessutom få läsa att de allra flesta jag hittat faktiskt har kommit igång själva någon gång runt dag 10-12, trots att de också trott att bebisen aldrig kommer att komma ut. (Sedan gäller det att försöka undvika alla historier som börjar med "jag fick värkar på natten/vattnet gick dagen före/samma dag/dagen efter bf och sedan var barnet ute mindre än ett dygn senare".)

- Att maken bara är ett telefonsamtal bort och att det faktiskt hjälper lite att ringa och säga "äh du, vi tar en dag i taget fram till förlossningen och så tänker vi på vad som ska hända sen när vi faktiskt är där, det kanske löser sig på nåt bra sätt bara sådär, det är ingen idé att stressa upp sig i förväg".

- Att tänka "folk får tro vad de vill" och att man faktiskt får strunta i att svara på sms som inte innehåller gulliga uppmuntringar.

Nu känns det faktiskt lite bättre, trots att jag snart måste ta mig ut i snöstormen och handla lite mat. En pepp var också att jag besökte Stadsmissionen tidigare idag och köpte en fin tröja som också funkar med amning och Mia Skäringers bok "Dyngkåt och hur helig som helst". Tänker att det kanske är precis den typ av bok som behövs för att fördriva tiden just nu, eller ha med sig på förlossningen som lättläst litteratur.

13 kommentarer:

ahns sa...

Att gå över tiden är en plåga, även om din kropp verkligen verkar vara "på gång". För min del var det nästan tvärs om. Alla smärtsamma sammandragningar upphörde - spelade ingen roll vad jag än gjorde. Blev till slut igångsatt och det gick oerhört bra och jag fick en underbar förlossning. Så även om det känns tröstlöst - snart är du där! Och förståndigt av dig att försöka göra trevliga saker så länge och koppla bort alla jobbiga frågor. Njut så gott det går av livet tills dess skrutten kommer till världen! Kramar!

TeachMom sa...

Om jag minns rätt om den boken så kan det ev blir så att du skrattar dig till förlossning. :)

Många kramar, hoppas att vi snart får se ett BB-inlägg!

moi sa...

jag kan liksom inte föreställa mig ALLs hur det känns det du känner, men jag vet ju att alla mina vänner gått över tiden (utom de som fött på tok för tidigt) och de sa att bakning för kommande besökare och matlåde-lagning för kommande tidsbrists-dagar, gjorde att de behöll förståndet.

Själv hade jag kanske ägnat mig åt att hmm tja läsa? hinner man sådant sedan? se på dvd-boxar?

Förresten är det sant att om man har lång menscykel så går man över tiden snarare än tvärtom?

Ha förtröstan, snart kommer hen ;)

Anna sa...

H*n är snart här nu, dagarna tickar på och som sagt, 13 dagar + blev det ju för mig Det är bisarrt drygt och man pendlar mentalt som en jojo.

Tänker på dig och tittar in här varje dag för att se vad som händer. Snart, snart nu :)

Kram

MDB sa...

Ahns - Vad roligt att få höra om en igångsättning som varit väldigt bra!

TeachGirl - Åh vad roligt, ser fram emot lite skratt. :-)

Moi - Tyvärr började jag nog med bakningen lite för tidigt för jag har lyckats fylla frysen (har bara en sån där "halv" variant). Det blir mycket internet istället...

Anna - Ja, förr eller senare så. Försöker att tänka att tiden går ju oavsett om den går fort eller långsamt och rätt var det är så är det dagen för skrutten!

IVF karusell sa...

Förstår att det är lite jobbigt nu, mycket som snurrar inför leveransen, inte minst hormonerna!

Vi gick ju 15 dagar över tiden och det enda jag kände var att jag nog blivit snuvad, kanske inte skulle komma en bebis ändå? Men det gjorde det ju, när hon var redo.

Även om det är svårt, så försök vila och ta det lugnt inför vad som komma skall. Stor kram!

MDB sa...

IVF-karusell - Vad skönt att höra att ni också gick över tiden. Låter kanske lite konsigt, men ju fler jag läser om och som fått fina fina barn, desto mindre "konstig" känner jag mig. Det ska nog bli ett barn hos oss med!

Kram!

Anonym sa...

Varje ny dag är en dag mindre tills att du får träffa din bebis! Sen behöver du inte leva en enda dag mer i ditt liv utan den, tänk på det. Kram och lycka till!
Susan

Frugan F sa...

Nu tror jag ändå att din lilla där inne kommer ut innan du blir igångsatt men jag kan också berätta om en lyckad igångsättning! Min minsting vräktes på sånt sätt och det blev väldigt snabb och bra förlossning! Om du däremot skulle bli igångsatt så har jag några tips men de tar vi sen om det blir aktuellt. Kom igen nu bebben, det är dags att komma nu!

IVF karusell sa...

Ja inte är du konstig inte! Jag tror det är ganska vanligt att man bär över tiden med första barnet faktiskt.

Anonym sa...

Hej. Måste lämna ett litet avtryck och säga att jag gick över två veckor med båda mina barn. Det blev igångsättning med det andra. De var helt enkelt inte klara förrän då! Allt gick bra och faktum är att båda förlossningarna var väldigt lika trots att den ena var igångsatt. Allt ordnar sig och det kommer att gå superbra! Lycka till. Jenny

IVF-Karusell sa...

Vi blev också igångsatta, trots att vattnet hade gått...men de hade inte tid o vänta på att värkarna skulle komma igång eftersom hon hade bajsat i fostervattnet. Så de valde o köra igång det.

Tänker på er massor! Kör hårt när det är dags!

MDB sa...

Jag har sagt det redan i inlägget, men jag säger det igen - Ni är så fina så berättar om er övertid, det hjälper verkligen!

Sen funderade jag lite extra över Mois fråga - Jag har faktiskt lång menscykel... kan det ha med saken att göra?