lördag 12 februari 2011

Lite mer tankar om igångsättningen

Tack för alla fina kommentarer på förra inlägget - speciellt roligt att läsa om alla igångsättningar som faktiskt gått snabbt och bra! Vi fick en usel broschyr från Sös där man kunde läsa att "förbered er på att det tar flera dygn" och "om värkarbetet inte kommit igång före natten får din partner åka hem" - vilken motivationshöjare! Efter det var jag lite extra deppad och ville mest bara grina...

Hade hoppas på att något skulle hända under natten bara för att, men inte. Fortfarande de "vanliga" sammandragningarna, men inget vatten eller annat. Idag ringde vi och skulle få en tid bokad, bara för att mötas av att "vi har jättefullt, vi ringer när vi får plats". Känns lite jobbigt att dels få veta med kort varsel när vi ska in, dels att veta att vi kommer att få komma in på ett fullt BB där de redan har väldigt mycket att göra. Lite skillnad mot Södra BB där det är väldigt lugnt och man får en väldigt närvarande barnmorska.

Sedan måste jag nog också skriva att det känns som att min negativa inställning till igångsättningen handlar om mer än bara att vi missar Södra BB, även om jag som sagt hade sett fram mycket att få vara där. En del av det jobbiga har nog med att göra att jag var förberedd på att vi skulle på en kontroll och att "diskutera ingångsättning" skulle vara med som en del av denna - men inte att igångsättningen skulle ske redan dagen efter. Det kom lite som en chock och jag kände mig minst sagt oförberedd. Kom mig inte ens för att fråga något utan vi tog bara broschyren och gick. Önskar nog att läkaren tagit sig lite mer tid att diskutera våra känslor just då, för hon märkte ju att vi blev väldigt förvånade. Och framför allt hade jag önskat att min barnmorska hade varit mer kunnig kring hur de hanterar IVF-graviditeter och förberett oss redan innan på att vi bara får gå till 41+1. Då hade vi redan från början vetat att vi hade mindre chans att få vara på Södra BB, och hela den här veckan hade nog varit annorlunda om vi fått veta att vi haft en annan deadline än vi förberett oss på.

Sedan känns det också lite extra snopet med igångsättning, nu när min kropp faktiskt har reagerat på de värkar jag haft och det känns som att om vi bara hade fått några extra dagar på oss så hade det kanske kunnat komma igång ändå.

Men men - jag ska verkligen försöka att fokusera på målet nu, och inte på vägen dit. Förhoppningsvis går allt bra och lätt, att de är jättegulliga på Sös, och sen är vi ju faktiskt föräldrar och det är ju det som är målet med allt det här!

13 kommentarer:

FT sa...

Jag har inte läst de kommentarer du fick, men jag vill gärna bidra med ännu en igångsättningserfarenhet. Jag var visserligen förberedd på att igångsättningen skulle ske sedan några dagar. Fick veta på fredagen att igångsättningen skulle ske på måndag morgon, och den tiden hölls. Igångsättningen genomfördes också på det BB som från början var bestämt. Förstår att omställningen för dig blir mycket större.
Men själva igångsättningen var inget problem eller vad man ska säga. Jag kom in på morgonen och fick en ballongkateter som jag fick gå runt med en stund. Minns det som att det tog någon timme och så ramlade den ut. Jag började få fler och fler sammandragningar, men inte värre än att jag och min flickvän kunde gå och äta lunch. När vi kom tillbaka gjorde det ondare, men jag lyckades somna ifrån det en stund. De riktiga värkarna startade vid fyra-halvfemtiden, och en stund före 19 var min son född.
Jag fick också den där broschyren du skriver om. Vi hade förberett oss med två DVD-boxar och massor av goda saker att äta. Vi hann inte med någonting av det :-)
Hoppas att din förlossning blir en fin upplevelse! Slutresultatet blir det garanterat iallafall!
Lycka till!

Jag vill jag kan... sa...

Jag fick aldrig skrivit den där kommentaren jag ville igår - ville bara önska stort jättelycka till!!

Varmaste kramar till er alla tre :0)

Timea sa...

Lycka till vännen! Det ska gå hur bra som helst. De är bra och gulliga på SÖS!
Kramar

Lisa sa...

Hej vännen, tänkte pa er idag när jag körde förbi sös, trodde att ni redan var där.

Hur som helst, det kommer ga bra det här! Snart är er efterlängtade bebis hos er. Vilken grej!

Lycka till nu!!

Kramar fran Lisa

Frugan F sa...

Visst känns det snopet att bli igångsatt och man kommer alltid att undra hur ens kropp hade löst det. Jag funderade länge på hur det skulle ha satt igång och hur lång tid det skulle ha tagit om jag inte blivit igångsatt. Jag fick beskedet 9.45 på morgonen att vi skulle bli igångsatta och kl 11 börjades det! Tre veckor för tidigt pga av havandeskapsförgiftning. Det gick himla fort och bra! Och det är ingen idé att sörja att det blev som det blev och jag fick ju världens finaste son/lillebror!

Lycka till igen!

Yevonde sa...

åh jobbigt. :( Mest att ligga där själv och vänta ifall din kille måste åka hem.. Jag har bara varit på SÖS en gång, på förlossningen alltså - men de verkade väldigt trevliga :) spännande! Snart kommer bebis!

Smassk sa...

Vill bara återigen önska dig lycka till. Undrar om ni har fått åka in än? Typiskt att det skulle vara fullt i morse. Trodde det var på sommaren man riskerar att det är fullbelagt.

Jag tror det kommer gå jättebra för er och att ni snart har er bebis.:)

/S

Anna sa...

Vad trist bemötande ni fick av läkaren :( vi fick med broschyren ni fick men jag visste ju att det handlade om några dagar fram, inte dagen efter. Dåligt.

Jag tror det sätter igång inatt så du slipper ringa imorgon, håller tummarna för att jag har rätt :) Imorgon fyller någon jag älskar år, så kan inte tänka mig en bättre dag du kan föda på! Tänker på dig, kramar

Anonym sa...

Alla hjärtans dag skulle va fint, men det är kanske lite långt med 2 dagar om de satt igång idag.

IVF-Karusell sa...

Kilade direkt in för o se om det hade blivit bebis :-) Inte bra med ett trist bemötande när man står i ett skede i livet man aldrig tidigare stått inför! Är övertygad om att det kommer gå bra när det väl kommer igång, men förstår att tankarna snurrar.

Blev det igångsättning idag eller blir det imorgon? Kram!!

E sa...

LYCKA TILL!!!

Linda sa...

Här har jag missat några dagar och åh.. nu hoppas jag ni har bebis hos er! Förstår att de kändes chockat o få veta det sådär. KRAM!

http://avlangtantilldig.se/ sa...

Nu är nog mina drömmars barn här.. åh!! :)