fredag 4 februari 2011

v.41 (40+0)

Nu börjar vecka 41 och vi har alltså officiellt gått över det beräknade datumet. Räknaren har till och med börjat räkna baklänges vilket gör att jag funderar på att ta bort den. Vårdguiden försöker argumentera för att det har sina fördelar att gå över tiden: "Din kropp hinner mogna, din livmodertapp blir mjuk och hormonet relaxin hinner mjuka upp dina bäckenfogar ytterligare. Det kan göra att du får en smidigare förlossning. Livmodermunnen blir mjuk och börjar öppna sig. Din kropp blir bättre förberedd på att föda barn." Ja, man kan ju hoppas på att det finns något bra med det hela.

Annars är det som sagt rätt segt just nu. Jag har ingen lust med någonting egentligen (utom att föda barn), men har ändå försökt att boka in lite saker nästa vecka så att jag har något att göra om den lilla inte behagat att komma ut då heller.

10 kommentarer:

Loba sa...

Tänker på dig.

Yevonde sa...

åh jag förstår hur less du är. Det är bra att försöka boka in lite grejer, helst nått du itne vill missa.. då kommer nog bebis :) stor kram!

MDB sa...

Vad ni är fina!

Anonym sa...

Hej
Har följt dig ett tag och aldrig kommenterat men jag har en positiv sak till att säga om att gå över tiden. Gick nästan två veckor över själv med mitt underverk och höll på att gå under. Men när hon kom ut var hon så nöjd och lätthanterlig och så här nästan två år efteråt undrar jag fortfarande när det ska bli jobbigt på riktigt (och det kommer väl vid två-och-ett-halvt har jag förstått). Min BVC sköterska sa när vi träffades först att de som haft lite extra tid på sig att mogna ofta är väldigt lätta att ha att göra med (och har kolik mer sällan?) och att det kan sitta i länge.
Katarina

E sa...

Det blir nog bra det där tror jag! :)

TeachMom sa...

Förstår att du är otålig. Kanske dags att springa i lite trappor...? :-)

Anonym sa...

Hej! Måste hålla med Katarina där med att gå över tiden, jag gick 16 dagar över, och min dotter är en fröjd att ha att göra med :) Och förlossning gick väldigt bra och relativt snabbt också, så det är nog bara positivt att mogna på sig lite extra ;)
All lycka till med förlossningen och eran bebis!

MDB sa...

Katarina och Anonym - Låter ju bra om det är så att gå över tiden faktiskt leder till en lättare förlossning och det också kan vara bra för barnet.

E - Ja, jag hoppas på leverans hyfsat snart ändå. :-)

TeachGirl - Är lite rädd för det där med trappor sen jag läst att det kan leda till för tidig moderkaksavlossning, men jag har moppat golvet i alla fall. :-)

Miss S sa...

Hoppas du snart får träffa din älskling i magen! Önskar dig stort lycka till!
Kram

MDB sa...

Miss S - Tack!