torsdag 6 januari 2011

BB-väskan

Det går framåt här hemma. Vi har tvättat alla babykläder i strl 50-56 och lagt in dem i bebisens lådor. De större storlekarna har jag förpackat i påsar som ska läggas upp på vinden för att sen tas ner när det är dags. Kändes så mysigt att ha alla småkläder upphängda på tvättstället, alla små detaljer som gör att det känns som att det börjar bli dags ger mig stor lyckokänsla.

Jag har också börjat packa väskan som vi ska ha med till BB, allt eftersom saker blir rentvättade. Fick ny pepp häromdagen när jag läste om Single Mother by Choice's packning. Så här ser min planerade packlista ut:

  • Kläder till mig
  • Kläder till bebisen (inkl overall)
  • Kläder till pappan (nåt ombyte i alla fall om man blir kvar ett par dagar)
  • Necessär med alla hudvårdsartiklar som kan behövas + bindor + Amningsinlägg
  • Blöjor och babyvåtservetter (har ännu inte fått besked från BB om vi förväntas ta med det så jag har skrivit upp för säkerhets skull)
  • Bebisens filt
  • Bärsjal
  • Vetekudde
  • Kamera + laddare
  • Snacks
  • Eventuellt något att läsa, kanske en kortlek också
  • Babyskyddet (som inte får plats i själva väskan, men som ju ska med)

Funderar också på att sätta ihop någon lista på vilka som vi ska skicka sms till från bb om vår nya familjemedlem, det tänkte jag att maken skulle få ansvara för.

Vad tror ni? Nåt jag har glömt?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som en perfekt lista. Har själv suttit och klurat i dagarna och som smått börjat packa. Oftast tar man nog med sig mer än man behöver. Kom ihåg en morgonrock och tofflor om det inte ingår i din klädpackning och ett läppbalsam (man blir jättetorr om läpparna) om du inte redan räknat med det.

Spännande detta! :)

Anonym sa...

Har hört att de kan va skönt att ta med nässpray.

Flugans mamu sa...

Tycker det ser ut som en bra lista. Vet inte om det är ett måste att ta med till alla sjukhus, men till mitt bb ska man ha med blodgruppspappren.

Jag har gjort en sista minuten packlista som ligger i hallen. På den listan står det mobil + laddare, körkort och bankomatkort och kamera (är så rädd att jag ska glömma kameran - det allra viktigaste enligt mig) Mobilen och plånboken är ju svåra att packa ner i förhand och får man riktigt brottom kanske man glömmer dem tänkte jag.

Jag har även packat ner några liter mineralvatten. Det var nog det enda jag saknade i bbväskan förra gången. Blev så otroligt törstig av att amma men sånt är ju svårt att veta innan :-)

Anonym sa...

Jag kan helt klart rekommendera en dator laddad med lite filmer eller favorit tv-serien. Väntan på det mest kan bli lång och om amningen funkar så kan de sessionerna bli ganska långvariga om man har en filur som äter långsamt. Men ni kanske har nära hem och då kan ju maken säkert hämta det mesta!
Lycka till!
Jenny

Jag vill jag kan... sa...

Syrran rekommenderar ströläsning - typ tidningar med stora glansiga bilder eftersom fokusförmågan kanske inte är på topp :0)

Snart, snart!!

MDB sa...

Tack för alla tips!

Tofflor ska med i alla fall, och cerat klarar jag mig inte utan...och just nu inte nässpray heller.

Morgonrocken har jag inte bestämt mig om jag vill ha med eller inte, men det kanske är lika bra. Hade annars tänkt att det räckte med mjukiskläderna.

Och journalpappren med blodgruppen glömde jag bara att skriva upp, de är redan packade. :-)

Slöläsning blir det, men frågan är hur vi gör med datorn. Känner lite att det vore skönt att koppla bort omvärlden med internet och allt, men tv-serier är ju trevligt.

Kommer inte att göra någon specifik lista för sista-minuten sakerna, däremot kommer jag att bocka av vad som är nerpackat från grundlistan och då är ju resten "sista minuten". Sedan har vi bara en kvart med bussen till och från BB så allt som inte behövs under själva förlossningen eller direkt efter kan vi fundera på och så får maken ta en tur hem och hämta.

Linda sa...

Skönt o ha den väskan packad om inte annat! Önskar jag varit lite tidigare, hann ju bara packa bebisens kläder ;-)

Lypsyl är guld värt om ingen annan redan skrivit det. Man blir GRYMT torr om läpparna på förlossningen/bb.

Maja Gräddnos sa...

Det kan vara bra att ta med sig en rulle MJUKT toapapper - ifall toapappret är av den sjukhushårda sorten.

Och: stora nattbindor. Det är jätteskönt när man inte har så mycket avslag att man behöver sjukhusets stora blöjor, men i alla fall hos oss så får man inte bindor, utan dem får man köpa.

Och strunta i babyvåtservetterna tycker jag. De innehåller kemikalier. Bättre med tvättlappar som man blöter i vatten.

Kram
Maja

MDB sa...

Linda - Ja, känns skönt att börja i tid.

Maja - Kanske borde kollat toapappret när vi var på födelserummet nyligen... Tänkte investera i större bindor än vad jag har hemma nu och ta med, så det är inräknat. Gällande våtservetter/tvättlappar så hade jag tänkt köra på bägge, men har köpt ekologiska våtservetter som inte ska innehålla några gifter.