måndag 17 januari 2011

Inför förlossningen

Nu när vi har passarat v.37+0 så betyder att vi får föda på Södra BB där vi redan går på MVC (om vi inte går över tiden så pass länge att igångsättning blir aktuellt). Det känns hur skönt som helst, för jag vill verkligen föda där - jag är såå nöjd med allt vi gjort där hittills; barnmorskebesöken, föräldragruppen och ultraljuden. Hoppas på en liknande upplevelse vid förlossningen.

Framför allt gillar jag deras inställning att allt är ok och både det bästa och det värsta har tagits upp utan att vara varken skön- eller svartmålande. Till exempel hade vi en jättebra diskussion på föräldragruppen om förlossningsdepression och om att må dåligt efter födseln. Plus att de hela tiden har poängterat att om det är något, även om man bara är orolig, så är det bara att höra av sig. Hela känslan vi har fått av stället gör att jag känner mig lugn och tänker att det här ska nog gå bra. Sedan kan vi ju alltid bli hänvisade för att det är fullt, men om man tittar på deras statistik är risken ganska liten, så jag hoppas att vi får plats.

Idag ska jag iväg och fixa TENS inför förlossningen. Flera av mina vänner har haft det och har sagt att det var så bra smärtlindring, så jag hoppas på att det ska hjälpa mig också.

11 kommentarer:

Bue sa...

TENS var himlen för mig då jag födde min lilla IVF-flicka för ett halvår sedan! Hade lika bra effekt som bad + avslappning (som jag använde mig av senare under förlossningen), och något annat hade jag sen inte behov av. Rekommenderar verkligen!

MDB sa...

Bue - Vad kul att höra. Har också hört om många som klarat sig med TENS i samband med bad/andning/lustgas och det hoppas jag på att kunna göra också.

Blue sa...

Orsaken till IVF var för oss samma som för er. Vet inte hur hårda menssmärtor du har haft (med endometrios), men under förlossningen var det en "fördel" att ha haft så hemsk värk vid mens tidigare, för så mycket värre än det kändes faktiskt inte sammandragningarna under förlossningen. ;)

Blue sa...

Bue = Blue, dvs jag är samma person!
Lycka till med förlossningen!

Yevonde sa...

Jepp älska TENS. En grej som jag tog med som jag älskade efteråt - lypsyl. Och en grej som jag önskade att jag hade haft med mig - halstabletter. :)

MDB sa...

Blue - Har faktiskt inte haft så ont just av endometriosen (upptäckte inte att jag hade det förrän de hittade en cysta på 8 cm som jag inte känt...), men jag inbillar mig att jag har rätt hög smärttröskel så jag hoppas på att klara värkarna bra.

SMBC - Jag är ju tyvärr redan beroende av cerat, så det måste med i väskan...

Frida sa...

Var någonstans fixar man TENS? Hyr man eller köper? (Jag är lite intresserad, eftersom jag själv ska föda vilken dag som helst - dock på SöS vanliga förlossning)

MDB sa...

Frida - Jag hyrde på ett ställe som heter "Hela kroppen" men det finns även andra ställen som hyr ut, kolla med din barnmorska, hon har säkert tips!

Åsa sa...

Oj, vad tiden går när man är lite frånvarande... Jisses, är ju snart dags för underverket att titta ut!
Har också hört att TENS ska vara bra, så förlossningen kommer gå galant skall du se.
Stora kramar!

Blue sa...

Ännu gällande TENS-apparaten; det lönar sig att öva på hur den används nu i förväg (jag använde den för ont i korsryggen de sista veckorna och det var den också bra till), så du inte behöver fundera på det sen när det verkligen gäller. Då vill du kunna använda den utan att fundera alltför mycket på maskinen och inställningarna, så att du i stället kan koncentrera dig på att andas och slappna av.

MDB sa...

Åsa - Ja, ibland då går tiden fort. Är så roligt att du är tillbaka. Kram!

Blue - Ja, sjukgymnasten sa att det var väldigt viktigt att öva varje dag, så nu ska den på även på kvällarna innan.