fredag 7 januari 2011

Ett nytt amningsbehåinlägg

Efter att ha kommit hem nästan tomhänt efter min amningskläderrunda häromdagen så har jag idag googlat på "bästa amningsbehån". Vilken djungel...

Har sen tidigare en mjuk bh från Twilfit som funkar för amning, och på rundan köpte jag också ytterligare en bh på Hm. Är nog inte den bästa bh:n i lådan och dessutom har den bygel vilket jag inte vet om jag vågar använda i början (även om det där med att byglar ska orsaka mjölkstockning verkar vara en väldigt delad fråga), men den kostade bara 50 spänn och var dessutom i ekobomull, så jag slog till ändå. Har hört att det sägs att man ska vänta med att köpa bh:arna, och jag förstår ju poängen, samtidigt som jag inte tror att jag kommer att vara så sugen på att ge mig ut att leta bh med en liten ny skrutt i vagn. Svårt det där, men jag tror att jag vill köpa åtminstone en bh till att ha direkt i början så jag har några att byta mellan och behövs det fler så kan jag väl shoppa eftersom. (Men även då är det skönt att ha lite koll så att det inte blir en massa spring och letande.)

Tänkte i alla fall dela med mig av två test jag hittade i min googling:
Vi föräldrar
Smartson
Inte helt nya tester, men jag tycker ändå att jag fick lite ett hum om olika märken och hur de är.

Värt att nämna kan vara att jag vanligen har 65 i omkrets, och har nu under graviditeten kunnat gå upp till 70 och i vissa fall 75 (är ju väldigt olika på olika märken), så många märken blir tyvärr uteslutna då de börjar på 80 eller 75. Är det någon som har några tips på bh:ar/märken får ni gärna kommentera.

En liten uppdatering: Råkade trilla in på engelska webshoppar som har amningsbehåar, och fy vad mycket roligare de verkar ha det. Känner på mig att det här inte kommer att sluta så bra. Men vet man inte exakt hur bh:n kommer att passa kanske man lika gärna kan beställa sin bh på nätet ändå...

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har skaffat en otroligt skön amningsbehå som också är så pass stretchbar att jag inte tror det gör något att man köper den innan. Den heter "Drop Cup sömlös amningsbehå" och kan köpas på minimundus.se. Inga sömmar och mycket bra stöd under bysten. Så den kan jag rekommendera i början. Kanske lite för stor för dig dock...börjar på strl 75.d

/S

MDB sa...

Hmm, ja ska jag köpa 75 känns det bra att kunna prova innan så att jag vet att det finns hyskor att ta in.

Hanna sa...

Jag skulle precis rekommendera samma (Drop Cup utan sömmar från Carriwell). Har haft flera olika, men den har funkat överlägset bäst. & stl small är för omkrets 70-75 så den kan nog funka (den har hyskor). Spana in: http://www.mammashop.se/amning/amningsbh/amningsbh-vit-drop-cup-utan-sommar-carriwell.html

Annars vill jag utfärda en varning för bygel. Jag fick mjölkstockning på ett par timmar (& då var skruttan 6 månader & mina andra BH-ar låg i tvätten). Problemet kvarstod i månader...

Lycka till med förlossningen (om det är på SÖS du ska föda kanske vi ses där - jag är beräknad en vecka efter dig med nummer två...)! Kram från Hanna

Anonym sa...

Jag hade Abecitas amningsbehå med bygel och har aldrig haft mjölkstockning med något utav barnen. Har två st. Brukade även använda vanlig bygelbehå med avtagbara axelband.
Verkar dock höra till kategorin som aldrig får mjölkstockning så mina erfarenheter kanske ska tas med en nypa salt:)

Ang engelska sidor så beställer jag nästan alla mina behåar från figleaves.com eller bravissimo.com. Ytterst sällan jag fått skicka tillb. Dom gånget jag fått göra det har
allt fungerat felfritt.

Lycka till!

/Tess

Yevonde sa...

Bor du i Stockholm?? Har för mig det :)

Jag köpte jätteskön amningsbh på en affär vid Fridhemsplan. Men det är nog en kedja, Details. Ganska dyr, men som sagt superskön, inga byglar. Jag har köpt två till nu en på Lindex och en på Babyproffsen (rea) men de är itne alls lika sköna.

Yevonde sa...

ps. dra ur byglarna ur HM-bh:n för säkerhetsskull. Du kan ju ha den i reserv om det iten blir bra.

Maja Gräddnos sa...

Skaffar du en amnings-bh med byglar måste den s sittitta superbra. Bygeln ska sitta rätt mot kroppen. Har man stor byst är det svårt att få en bh utan bygel att sitta bra (jag avskyr att få tuttarna dubbelvikta mot kroppen). Gå till en bra bh-affär och få hjälp att prova ut.
Mina bröst har inte blivit större än de varit när jag varit höggravid, så det har funkat fint att köpa bh innan förlossningen. Det är bara första dagarna när mjölken rinner till som brösten är som fotbollar :-)

MDB sa...

Hanna - Låter bra att det finns hyskor på den. Är dock lite skeptisk till sömlösa bh:ar då jag tidigare upplevt att de inte gett tillräckligt mycket stöd.
Kul att du ska föda på snart också. Tanken är att det blir södra BB för oss, men det kan bli Sös om de inte har plats.

Tess - Vad skönt att det funkat bra för dig att beställa från England. Är lite lockad när jag sett att de har väldigt fina bh:ar där och att många har rea nu...

SMBC - Jag var faktiskt där häromdagen, men tyckte att de hade ganska litet utbud. Provade en som visserligen satt bra, men jag såg ut som en smällkaramell... Och jag har faktiskt funderat på att dra ut byglarna ur bh:n, har gjort så tidigare med vanliga bh:ar där bygeln har skavt och det har funkat bra.

Maja - Bygel hade jag inte tänkt ha egentligen, det var bara när jag snubblade över den där billiga som jag slog till just på den. Resten blir utan. Har inte såå stor byst, så nog ska det funka utan, men jag vill gärna ha en med lite mer stöd så att inget hänger och dinglar.

Louise sa...

Ett tips... jag köpte behåar innan men brösten ändrades grymt mycke när bebisen kom till världen så de gick inte att använda... så om du inte handlat klart skulle jag rekommendera att vänta, för att få behåar som sitter rätt och beghagligt!
Lycka till!
Mvh Louise

Hanna sa...

Jag har en amningstop som är ungefär som en sporttop i modellen från Twilfit, kanske det är samma som du har? Den använde iaf jag tills jag tog mig iväg till stan för att köpa amningsbh efter att lillan kommit till världen. Köpte en från Twilfit som finns i svart och vit, har spetsmönster och är bygellös, och är jättenöjd!

Har tänkt investera i ytterligare en, känner att jag borde "prova om" eftersom att behagen förändrats sen jag sist provade i butik för ungefär tre veckor sedan :)

Pärla sa...

Ville ännu tipsa dig om att ammningslinnen kan vara mycket skönare än BH:ar. Jag hade köpt en snygg o välsittande ammningsbh före Lina kom och den sitter fortfarande bra, men jag använder nästan enbart mina ammningslinnen (från Lindex). Det är nämligen mycket skönare att amma utan att behöva blotta magen/ryggen. En annan fördel med linnena är att de töjer bättre, om det nu skulle råka vara för litet i början när brösten är som störst. Tycker att de har gett helt tillräckligt med stöd också, men så har jag inte så stora bröst heller (ojoj, vilken förändring det var i det avseendet de där första mjölkstinna veckorna!!! :D).