söndag 2 januari 2011

v.36 (35+2)

Så går vi in i vecka 36! Barnet är enligt Growingpeople nu ca 48 cm långt och väger ca 2800 gram. Den börjar bli klar därinne, och hjärnan och övriga organ är faktiskt färdigväxta. Det står inte att barnet kan röra sig mindre, men annorlunda, på grund av att det blir trängre och trängre. Idag tyckte jag att barnet hade en väl lång sovstund (troligen på grund av att den tyckte det var skönt att jag varit ute på promenad och vaggats runt), men då lyssnade mannen på magen och han hörde hjärtat slå jättetydligt bara genom att lägga örat emot! Kändes jätteskönt, och nu när den lilla har vaknat och gett mig några rejäla sparkar så känns det ännu bättre.

När det gäller mamman står det att magen kan sjunka ner och det blir lättare att andas, och faktiskt så tycker jag inte att jag är lika anfådd längre. Något som också stämmer är att jag måste kissa oftare än tidigare. Jag har inte behövt gå upp på natten särskilt många gånger under graviditeten, men nu har det hänt flera nätter i rad. På Vårdguiden står också att nu kan det vara så att man inte går upp mer i vikt. Om så är fallet stannar min viktuppgång på 14 kilo.

Så här ser magen ut nu för tiden:

3 kommentarer:

Marre sa...

Vad härligt fin mage du har=D

TeachMom sa...

Jättefin! Nu börjar det bli dags, spännande!

MDB sa...

Tack! Blir alltid lika glad.