tisdag 4 januari 2011

Testat lustgasen

Idag var det dags för föräldagruppen igen, och nu pratade vi om smärtlindring och fick även möjligheter att prova på några metoder. Jag testade lustgasen. Visserligen i väldigt låg dos, men det var ändå skönt att få prova på hur det kändes att andas i den där masken och hur effekten blev (vilket var att jag blev lite lite snurrig). Sedan visste jag inte om att den luktade lite konstigt, så det var ju bra att veta.

Efter idag är jag ännu mer skeptisk till epiduralen, så jag hoppas verkligen att jag inte ska få så ont att jag känner att jag måste ta den. Jag har ju lite svårt för nålar, och vet att jag kommer att känna mig väldigt hämmad av att vara tvungen att få dropp, vilket sätts om man tar epidural. (Tidigare när jag fått nål i handen har jag blivit stel som en pinne tills den tas bort...) Därför tyckte jag att det var skönt när barnmorskan sa att det faktiskt var få som tog epidural hos dem, så jag hoppas att det betyder att de är så pass bra på alternativen.

Börjar faktiskt bli laddad inför förlossningen, även om det är lite av en skräckblandad förtjusning. Är ju svårt när man inte vet hur man kommer att känna, men jag är ganska lugn och tänker att det går nog bra.

18 kommentarer:

Jag vill jag kan... sa...

Tjenixen! Har hört sägas - men jag är osäker på om det stämmer! - att man ska va lite försiktig med lustgasen; om man öser på för mycket på en gång kan man bli illamående. Bättre att ta/öka lite i taget... Kanske Evelina el ngn annan har bättre svar?

MDB sa...

Ja, det sa barnmorskan också, men hon sa också att vi kunde dra på mycket mer än vad vi gjorde nu under testet. (Nu körde vi ju både väldigt lätt andning och ganska låg styrka.)

Fördelen är att lustgasen går ut så snabbt så att börjar man må dåligt är det bara att ta en paus och sen kan man sänka lite och börja om. Sa hon i alla fall...

Candra sa...

Jag är jätte nervös inför förlossningen, ska boka ett besök så att man kan prata med någon där och även se hur det ser ut. Hjälper det?

Har annars funderat på snitt..

Anonym sa...

Jag tror det är bra med ett öppet sinne. Och. Man behöver inte alls dropp med epidural. Jag fick epidural (underbart!) och behövde inget dropp. Kanske mer troligt om den läggs tidigt? Lycka till! Det är kul.

Yevonde sa...

Jag har använt lustgas vid en olycka, tror att det är annorlunda vid en förlossning - hoppas det. Det enda som hände var att jag blev lite småfull och tappade känseln i hela ansiktet. Jag mådde inte illa alls. Jag tänker att det får bli som det blir, men jag har ju turen att inte vara nålrädd, den rädslan blev jag av med vid samma olycka, fick sprutor med smärtstillande och blodförtunnande - inget galet som inte har nått bra med sig kanske... :)

Livets underverk sa...

Jag hoppas också kunna hoppa över epiduralen, det verkar som om den ibland kan ställa till med med oreda än vad den gör nytta.
Vad bra att ha fått testa lustgasen, det hade jag också velat göra för att ha ett hum om hur det känns. Jag är inte helt bekväm med känslan av att vara berusad, tycker jag tappar kontrollen då. Fast under förlossningen kanske man är överlycklig över att få känna sig lite på lyset när det gör som mest ont. :-)

MDB sa...

Candra - Tror absolut att det kan vara bra att få gå till förlossningen och titta och prata om man är orolig. Ring absolut och boka in ett besök!

Anonym - Ja, men absolut är det bra med ett öppet sinne. Samtidigt tycker jag att det är bra att ha en känsla för vad man är mer eller mindre lockad av. Skönt att du slapp dropp, men som jag förstår det så kan man inte veta innan om värkarbetet behöver förstärkas efter epiduralen, så tyvärr tror jag inte att de kan säga på förhand om det blir dropp eller inte.

SMBC - Vad skönt att ha kommit över nålrädslan. Tycker att det har blivit bättre nu när det blivit mycket övning med massa stick, men samtidigt är jag tyvärr ganska svårstucken och det räcker med att det blir ett tillfälle när de har svårt att tappa blod eller få in en sån där nålfjäril i armen, så kommer obehaget tillbaka igen. :-(
Hoppas att du får en annan upplevelse av lustgasen om du vill ta den vid förlossningen.

Livets underverk - Ja, det var jätteskönt att få testa, även om effekten var mycket mildare. Kändes också skönt att veta att den går ut så snabbt ur kroppen, så blir det obehagligt så kan man ändå bli av med den känslan rätt snabbt genom att bara ta en paus.

Emelie sa...

Jag vill slå ett slag för de sterila kvaddlarna, inte för att det efterfrågades..

jag hörde bara negativt om den sortens smärtlindring men oh my lord jag hamnade i himmelriket när den svidande känslan efter injektionen försvann och sedan var det hallå smärtfritt.

jag klarade mig på det och 50/50 lustgas fram till krystfasen då hann jag inte mer någon lustgas längre för jag hann inte andas mer än ett andetag mellan värkarna.

MDB sa...

Emelie - Roligt att du är så nöjd med kvaddlarna. De är med på min "andra hands-lista" över bedövning, dvs inte det jag tänker ta i första hand men vad jag tänker testa om jag får för ont. Trodde att man kanske skulle få testa kvaddlarna idag, men hon pratade bara om dem.

Sara sa...

Tack för tips! Sitter med en kopp the med citron, men hade ingen ingefära!

Kram

Flugans mamu sa...

Jag har för mig att jag fick nålen i handen redan när jag kom in. Vet iofs inte om det är så det görs på alla. Hur som helst så märkte jag varken av den eller droppet när förlossningen väl var igång, då var jag så koncentrerad på annat. Det enda jag minns är att det var lite bökigt med alla slangar som hängde i vägen när jag skulle gå på toaletten.

Emelie: Kul att läsa om någon som gillat kvaddlarna! Jag är lite nyfiken på dem. Om jag får lika ont i ryggen den här gången ska jag nog testa dem. Annars blir det nog eda igen, den var super under min första förlossning.

Blogglösa Lisa sa...

Jag är också rätt säker på att en nål i handen sattes i princip med en gång när man kommit in, för att slippa krångla med det OM det skulle behövas. (För ev. värkstimulerande, smärtstillande eller om man måste göra urakut snitt.) Dock var jag rätt lullig och smärtpåverkad, så mitt minne kan spela mig ett spratt! :-)

MDB sa...

Flugans Mamu och Blogglösa Lisa - Jag vet att de sätter nål direkt på vissa förlossningsavdelningar, för att som du skriver Lisa, slippa göra det senare om det skulle behövas. Jag vet dock att det inte är något krav och att det inte görs överallt.

pärla sa...

Lustgasen var min bästa vän under förlossningen! :) Å, vad den var bra!!! Mådde inte ett dugg illa av den.

pärla sa...

Lustgasen var min bästa vän under förlossningen! :) Å, vad den var bra!!! Mådde inte ett dugg illa av den.

Linda sa...

Här satte dem nål för att ha utifall att redan när man blir inskriven. Är väl lite olika, jag har inga problem med nålar o sprutor och.. ja sådant..

Lustgas är verkligen toppen! Hade jag fått det innan epiduralen skulle jag lätt låtit bli att ta den utan bara haft lustgas. Mådde aldrig illa heller, det gjorde jag iofs inte ens när bebisen trängde sig ner den sista biten då man brukar spy och så.

Kommer gå fint det där, man är lugnare än vad man tror sig vara när man väl är där.

Anonym sa...

Jag garanterar att du inte kommer vara stel som en pinne pga en nål i handen under förlossningen!
Man har verkligen större "problem" än så på gång.
Jag som sjuk nål rädd har fött utan någon kemisk bedövning två gånger, har bara använt tens och på mig har de satt värkförstärkande båda gångerna och det är pissjobbigt med isättning och urtagning av nål men däremellan är man i en annan värld.
Iofs vet jag ju inte hur det är med en epidural då kanske man känner så lite smärta att man tänker på nålen.
Lycka till
/Tina

MDB sa...

Pärla - Vad skönt att du inte mådde illa av lustgasen. Hoppas att jag inte gör det heller.

Linda - Ja, jag tror också att det går bra. Skönt att du aldrig mådde illa och att du tyckte att lustgasen funkade så bra.

Anonym - Tyvärr tror jag att du underskattar hur obehagligt jag tycker att det är med den där nålen. Det är inte bara istättningen utan just att den sitter där, har tyvärr varit med många gånger om att den har "hoppat ur" och behövt sätta om, och om, och om... Men jag hoppas såklart på att låta bli att tänka på det om nål behövs.