onsdag 5 januari 2011

Budget

Har fortfarande inte ansökt om föräldrapengen hos Försäkringskassan. Trodde att det fortfarande var fel hos dem då jag hela tiden fick felmeddelande när jag försökte att logga in (testade att ringa men fick till svar att "det är många som ringer, försök igen senare") men nu informerade maken mig om att vanligen när man loggar in med e-legitmation så ska man koppla in den innan man klickar på länken, annars får man felmeddelande. Jättebra att de skriver ut detta på hemsidan...

En sak som också skjutit på det hela är att jag velat gå igenom vår budget för att se hur mycket jag egentligen behöver få ut varje månad för att våra utgifter ska gå ihop. Vi ska försöka att hålla nere på uttaget av föräldradagar och hellre leva lite snålare och ha möjlighet att vara lediga lite längre (och också kunna spara dagar för att ta ut då och då när barnet börjat på dagis) och jag hoppas och tror att det kommer att funka bra.

Jag tänkte mig hur som helst en enkel modell à la Lyxfällan med poster för boende, mat, transport, kläder, nöjen och övrigt, med uppskattade och avrundande summor, men nu sitter maken på internetbanken och går igenom alla våra utgifter de senaste månaderna för att se hur stora utgifter vi egentligen har. Behöver jag säga att han är statistiskt intresserad? Visst är det bra, men tyvärr tror jag att det kommer att bli lite missvisande då vi ju köpt rätt mycket barnsaker under hösten som vi inte kommer att behöva skaffa igen. Får väl slå ihop det hela till ett snitt och beräkna vilka kostnader vi faktiskt tror att vi kommer att ha under våren.

2 kommentarer:

Linda sa...

Ja det är inte det lättaste att veta hur många dagar man ska ta ut för att få det att gå runt. Mitt tips är att testa ta ut 4-6 dagar de första två månaderna och sen begära ut för två-tre månader i stöten åt gången - då får man ju ett mer hum dessutom :-)

MDB sa...

Tack för tipset, men jag tror att vi har fått ihop det nu med vår budget och de beräkningar jag gjort på försäkringskassans hemsida. Blir det lite tight någon månad så får vi väl tjuva från sparkassan...