söndag 9 januari 2011

Försäkringskassanfråga

Äntligen funkade det att begära föräldrapenning efter ett himla valsande hit och dit, känns som en sten lyfts från axlarna nu. Några frågetecken dök dock upp i den sista rutan när allt gåtts igenom, tänkte på någon som nyligen gjort detta kanske har svar. Så här skriver de på hemsidan:

"Om det är första gången du ansöker om föräldrapenning eller om din lön har förändrats så ska du skicka in din senaste lönespecifikation till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund."

Jag har ju skickat in ett papper från min arbetsgivare i december där alla uppgifter fanns med, och när jag loggade in på föräkringskassans "mina sidor" så fanns även min årsinkomst där. Någon som vet om jag ändå ska skicka in min lönespec ändå? Skulle vara skönt om jag slapp eftersom jag tyvärr inte sparade den när den kom hem innan jul, så då måste jag ringa till jobbet och begära en ny vilket jag inte alls är lockad av. Fast det kanske är lika bra att köra både hängslen och livrem så jag inte står där utan inkomst helt plötsligt...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag undrade samma sak när jag ansökte och mailade en fråga till Försäkringskassan. Jag fick som svar att det behövdes inte och fick min första föräldrapeng i december så det funkade bra utan.

/Linda

Emelie sa...

som ovanstående skriver, du behöver inte skicka in något nytt om inte lönen ändrats, du kommer få hem ett brev där det finns med ett formulär om lönen osv men det kan du strunta i.

MDB sa...

Åh vad skönt, tyckte också att det kändes lite som kaka på kaka. Tack för så snabbt svar dessutom!

http://avlangtantilldig.se/ sa...

Dessa papper och kompletteringar.. ;-) Men som de andra sagt, det här behöver du inte skicka in!
Fk är en hel vetenskap! :-)

Anna sa...

I mitt fall var det årsinkomsten de var intresserade av så de kunde ta fram SGI:n.

När går du på mammaledighet??? Det är nära nu, bara drygt tre veckor (förhoppningsvis mindre) kvar för dig :)

Kram kram
Anna

MDB sa...

Avlängtantilldig - Ja, visst är FK krångligt, man önskar att det kunde vara lite tydligare.

Anna - Jag har ju redan fått hem bekräftelse på min SGI från FK, så det borde ju vara ok tycker jag.

Jag har redan gått! Eller, rent praktiskt har jag semester just nu och går på själva föräldraledigheten först i februari, men jag har lämnat jobbet i alla fall!

Känns spännande med snart bara tre veckor kvar, kan förstå hur du känner det när det är vilken dag som helst.

Kram!