fredag 14 januari 2011

v.38 (37+0)

Tänk, nu är den lilla faktiskt alldeles klar och kan komma ut i princip när som helst (även om den troligen låter vänta på sig ett tag till)! Vårdguiden skriver att "Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj." Blir lite svårt att veta för vår del eftersom maken (och hans syskon) föddes med planerade kejsarsnitt och jag föddes efter igångsättning i vecka 35. Min bror föddes en dag före sin beräknade dag, så jag kan ju hoppas på att det är den "normala graviditetslängden" i min familj.

Nu ska den lilla väga ca 3200 gram och vara ca 50 centimeter, en riktig liten bebis helt enkelt.

"En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten." skriver också Vårdguiden. Tycker faktiskt att jag känner av en ilande känsla då och då, och det är inte kul att sitta på en skumpig buss nu för tiden. För att avslöja fler detaljer kan jag också meddela att det de skriver om att en del gravida drabbas av diarré på slutet av graviditeten också känns som att det stämmer. Tyvärr har jag också fått hemorrojder vilket inte heller är så kul, men tydligen är det jättevanligt och det brukar försvinna rätt kort efter förlossningen så jag hoppas på det. Men helst skulle jag se att det försvann nu, för det är verkligen inte kul! Fick i alla fall tips av barnmorskan om en salva som jag har inhandlat idag.

Och så veckans magbild:

3 kommentarer:

Pärla sa...

Usch för hemorrojder, men hurra för finfin mage och färdig bebis! :)

MDB sa...

Tack!

Unknown sa...

Åh, vilken jättefin mage du har! Såg först ut som en "pressbild", men det är ju du! Perfekt bebismage... Är avis! Men snart hoppas jag stå där själv och bli fotad. :)