lördag 6 februari 2010

Buffétips

Apropå att "stänga av hjärnan" i inlägget nedan så har jag faktiskt en sak som sliter tankarna från barnskapandet - min stundande födelsedag. Det blir fest (efter en smula velande) och jag har tänkt att bjuda på en buffé. Eftersom jag har sett så många mattips här och var i de bloggar jag följer så tänkte jag nu fråga er om råd kring vad jag ska servera. Riktlinjerna jag har är att det ska vara vegetariskt, det ska helst gå att serveras kallt, och det ska gå att äta ståendes (inget svårskuret med andra ord). Tacksam för alla tips och recept!

3 kommentarer:

Kix sa...

Jag har ett pyttelitet tips:

Skär ost i kuber
Lägg i olivolja tillsamamns med:
Timjan
Krossad rosepeppar
Vitlök
Rosmarin
Jag tror jag stoppade i Basilika också...

Låt stå minst en dag.
Passar bra som tilltugg eller i sallader.

Kram Kix

loba sa...

- Koka mängder av pasta, en vit och en fullkorn.
Skär ch hacka sedan olika grönsaker, färska örter, oliver och andra tillbehör i lika skålar så folk får plocka ihop sin egen pastasallad.
- Komplettera med ett par olika dressingar - typ någon enkel senapsvinegrätt för dem som vill ha veganskt och något annat för de kvasivegetariska.
- Kommer det karnivorer på festen, ställer du dit en skål med parmaskinka i strimlor.

Mata på med två olika sorters bröd - ett vitt och ett lite grövre.

En vän till mig presenterade en dylik buffé på sin 40-årsfest och det var uppskattat av alla. Hon hade på detta sätt mat till veganer, vegetarianer, karnivorer, GI-dietare och alla andra. Succé!

MDB sa...

Tack för tipsen. Har funderat på att ha en pastasallad redan innan, men nu kanske det blir en plock-variant istället för den färdiggjord (där en av ingrediensernas kan vara marinerad ost).