söndag 21 februari 2010

Sprutdag 4 (spraydag 21) - inställd lunch och bitterhet

Idag skulle vi lunchat med en av makens vänner och hans fru, men de var tvungna att ställa in i sista stund pga jobb. Ska jag vara ärlig så känns det faktiskt rätt skönt, och en oroskänsla jag haft under veckan släppte genast. Anledning till denna känsla är att jag har en känsla av att det på lunchen skulle yttras frasen "vi har något roligt att berätta". Vännen och hans fru gifte sig för snart fyra månader sen, och det skulle inte förvåna mig om de började försöka efter bröllopet och om de blev gravida på första försöket. Och då skulle det ju vara lämpligt att börja berätta såhär fyra månader senare...

Är det så här det ska vara? Är det jag som är den här bittra och cyniska personen? Vad ska man göra för att släppa tankarna på alla andra, utan att gå in i sin egen lilla bubbla? Om en vecka ska jag ha födelsedagsfest och jag har funderat på hur många graviditetsbesked som kommer att dyka upp på festen; "nej, ingen alkohol för mig tack, jag är nämligen gravid". När vi började försöka var tanken att det var jag som skulle få säga så på min 30-årsfest. Försöker att fokusera på att nu är vi igång i alla fall, men det är inte alltid så lätt...

2 kommentarer:

Joanna sa...

Du anar inte hur mycket jag känner igen mig. Varje gång vi är ute med vänner eller käkar middag tillsammans hemma så är det första jag gör att kolla att det finns lika många vinglas som personer vid bordet. Och skulle någon av tjejerna beställa in alkoholfritt så blir jag livrädd...men oftast dricker alla vin eller öl och då är kvällen räddad.

Sjukt, jag vet, men så är det. Våra liv kretsar ju mer eller mindre kring att bli gravida nu för tiden och även om man själv inte vill vara sådär bitter så är det svårt att tygla dessa jobbiga känslor.

Skönt att du försöker fokusera på de bra sakerna i alla fall!
Kämpa på!

Kram

MDB sa...

Joanna - Jag kör också vintricket, men det kan bli jobbigt åt andra hållet ibland också. Ibland känner jag mig tvungen att ta ett glas vin fast jag kanske inte är så sugen bara för att visa att jag inte är gravid...