fredag 5 februari 2010

Nytt blodprov taget

Idag var jag och tog ett nytt blodprov för att kolla om mitt sköldkörtelvärde har gått ner tillräckligt. Sedan jag var där för tre veckor sen har jag ätit dubbel dos och jag hoppas att det har gett effekt så att det inte finns några hinder för vår fortsatta behandling. Just nu är jag bara så sjukt nervös för alla steg - först för att vi ska behöva avbryta innan ÄP, sen att vi inte skulle få några ägg vid ÄP, och till sist att det inte skulle gå att återföra något ägg. Efter den här delen finns det ju tusen saker till, men nu tar vi en sak i taget. Första målet är att ta oss igenom behandlingen hela vägen till ET.

I alla fall så hade jag en fråga som jag tänkt ställa vid blodprovstagningen, men innan var jag så nervös och efteråt så lättad, så jag glömde helt enkelt bort det. Det står ofta stora lappar på provtagningsställena att man ska vila innan blodprov, då stress och aktivitet kan påverka provet. Eftersom jag dels tycker att det är otrevligt med blodprov, dels är väldigt svårstucken, så är jag alltid sjukt stressad innan provet. Hjärtat slår hur snabbt som helst och jag kan verkligen inte koppla av. Om det finns några läkemedelskunniga läsare - hur mycket ligger i det där med vilandet? Kan det påverka mitt prov att jag är så nervig inför det?

4 kommentarer:

Timea sa...

Jag förstår din oro. En ivf behandling består verkligen av så många steg att man känner att så mycket kan gå fel. Men allt kan gå rätt redan på första gången!!
För mig hjälpte mycket att jag bröt ner målen. Första målen var att få fina ägg vid ÄP, när vi hade den nästa var att få embryo och kunna ha ET, sedan kom målen att få en + och så tänker jag fortsätta. Det är lättare att koncentrera bara på den närmaste stegen.
Men jag tror att allt ska gå bra med er. Jag håller tummarna hårt!

Tea sa...

Jag tror att det är normalt att vara nervös.

MDB sa...

Tonci - ja, det är så jag tänker också. Ett orosmoment i taget. Nu är fokus på att få ägg vid ÄP.

Fru Barnlös - Ja, det tror jag med.

Fru H sa...

Att vara nervös är hur normalt som helst, vem är inte det? Men när jag tog mitt sånt prov så fick jag ligga säkert en halvtimma och vila innan för de sa att var man för stressad kunde det visa fel... Det är det enda jag vet, men hade det visat fel på grund av det så tror jag att de märkt det och bett dig ta nytt.

Håller med de övriga att ta ett steg i taget är det bästa. Svårt att fixa det bara...
Kramar