onsdag 10 februari 2010

Spraydag 10 - telefonsamtalsdag

Den här dagen har varit väldigt händelserik på bebisverkstadsfronten. Först ringde jag upp Fertilitetsenheten på Huddinge för att dubbelkolla att remissen verkligen kommit fram. Det hade den inte gjort (verkligen oväntat...), så nästa samtal gick till min landstingsläkare. Hon menade dock att remissen visserligen var klar, men inte skickad. Va?! Jag blev så paff av svaret att jag inte ställde den relevanta frågan: Vad har hon gjort den här en och en halv veckan som den varit klar men inte skickad? Känns som att det måste vara någon som har klantat sig. Hon lovade i alla fall att höra av sig när remissen gått iväg, och blir det inte inom en vecka så kommer jag att ringa på nytt. För att tänka på något positivt kan jag berätta att sekreteraren på Fertilitetsenheten verkligen var jättetrevlig och väldigt förstående över min frustration. Hon berättade också något som jag inte visste, nämligen att när de tar emot remisser ska de också gås igenom och godkännas där innan man ställs i kön. Det brukar ta två veckor sa sekreteraren. Ytterligare lite väntan alltså...

Nästa samtal gick till min läkare på privatkliniken, för att berätta att jag fått en blödning och för att få besked om vad vi ska göra härnäst. Trodde att det skulle bli någon typ av nedregleringskontroll, men istället fick jag besked om att jag ska komma dit med min spruta 18 februari! Antingen så blir det kanske någon typ av koll i samband med det, eller så räknar de mig som nedreglerad redan i och med p-pillerätandet, det har ju gjorts ett antal undersökningar så kanske har de redan sett allt de behöver se (vet t ex att slemhinnan var tunn förra gången jag undersöktes). Som vanligt var jag för överraskad för att komma på de här frågorna när jag hade läkaren i luren, men jag är glad i alla fall! Snart sprutstart! :-)

För övrigt känns det som en väldans ironi att vi troligen kommer att hinna gå igenom en hel ivf-behandling privat innan vi ens hamnat i landstingskön, trots att båda enheterna grundar sig på samma utredning som vi gjort i november.

Sista "samtalet" kom som ett sms från Gravida vännen som berättade att hon fått sin bebis. Det är många känslar som rumlar runt för mig, men den starkaste är nog ändå glädje. Visst är jag avis, men ändå så glad för hennes skull. Jag ser faktiskt till och med fram emot att träffa bebisen.

6 kommentarer:

Pi sa...

Hälsokostpreparatet Glandin ska vara bra för påbyggnad av slemhinnan har jag hört. Och jag har testat det själv, och NÅT händer definitivt när man käkar dem, för så mycket flytningar i "rätt tid" har jag då aldrig haft.

Utan Spermier sa...

Måste få kommentera din kommentar på Kix blog "Om ofrivillig barnlöshet och adoption". Du skriver att din man inte vet att du bloggar och att han säkert inte skulle bry sig. Har du frågat... Han kanske är en av alla de män som inte vågar prata om problemet... Jag har börjat blogga om mig och oss och våra problem där det är jag som inte har några spermier... Vi grabbar har känslor vi också, även att vi inte visar dem.
Ta absolut inte illa upp på denna kommentar, blev bara lite förvånad att du skriver så...
Läs gärna på min blogg och säg åt maken att han kan läsa också!

MVH
Utan Spermier

MDB sa...

Pi - Intressant, ska kanske testa det.

Utan spermier - Kanske ska förtydliga att jag med "inte bry sig" menar att det inte spelar någon roll för honom om jag bloggar eller inte. Däremot pratar vi mycket om barnlösheten vi två, så det är inte så att jag menar att han inte bryr sig på det sättet. Däremot tror jag inte att han skulle få ut något "extra" av att läsa min blogg för det mesta har vi redan avhandlat här hemma.

Kix sa...

Hoppla, min blogg omnämns här! :)

Men det är inte därför jag tänkte lämna en kommentar utan det är för att jag läser om frusterationen över att Landstinget inte har skickat remissen. Förstår din frusteration. Jag fick vänta drygt 1 1/2 månad innan en remiss verkligen kom fram och registrerades på Landstinget.

Dessutom väntade jag på på ett speciallistläkarintyg i drygt 1 månad.

Blä! :)

Kram Kix

Sara sa...

Hoppas hoppas det går snabbt nu, man blir ju sååå less på all väntan. Vår remiss försvann två(!) gånger på vägen, innan den nådde fram till Sahlgrenska.

Kul med nya glasögon, du får lägga upp en bild på dom sen ju!

Kram

MDB sa...

Kix - Ja, visst är det surt. Tycker att de borde förstå att varje dag och vecka räknas när man är i den här sitsen. Minns att när läkaren bokade in mig på ett nytt besök efter utredningen sa hon att remissen skulle vara skickad innan jul. Snart två månader sen alltså! Totalt har det tagit tre månader från att utredningen blev klar!