torsdag 18 februari 2010

Sprutdag 1 (och spraydag 18) - ni hade rätt

Tack alla ni som kommenterat på mina "jag är nervig inför sprutan"-inlägg. Ni hade ju så rätt, det kändes ju knappt alls!

Jag tog med maken till läkaren för säkerhets skull, känns skönt ändå att han vet hur det går till om jag skulle få fullständigt hjärnsläpp. När det var dags för sprutan så pushade dock läkaren att jag skulle försöka själv, även om jag var nervös, så då gjorde jag det. Det var lite läskigt såklart, och jag både tryckte in nålen och själva knappen lååångsamt, men det kändes ju knappt någonting. Det kom till och med en bloddroppe och som jag förstått det betyder det att man stuckit i ett blodkärl, och inte ens det kändes. Nu är jag så himla glad och stolt över mig själv!

Dessutom är jag himla glad bara över det faktum att vi nu kommit igång med nästa steg i behandlingen. Det var tydligen inte alls något frågetecken kring om jag kunde börja, läkaren gjorde varken undersökning eller tog något blodprov utan det var bara fram med sprutan direkt och ta dagens dos. Det enda som är lite knepigt med det är att jag för att få rätt tidsintervall nu måste sticka mig på jobbet imorgon, dvs utan skyddsram i form av läkare eller make utan själv på toaletten.

8 kommentarer:

Timea sa...

Jag är glad för dig!
Kram

Fialisa sa...

Vad skönt att det gick så bra! Detta är en tröst att höra för mig, som är jättenervös och rädd inför just sprutorna.

Kram

Barnarlivet sa...

Bra att du ligger före mig i behandlingen! Jag surfar in här när jag behöver tips om hur man tar sprayen och om sprutorna.

Lycka till, håller alla tummar och tår för att försöket lyckas:)

mamma-wannabe sa...

Gott att du är igång med sprutorna!!
Du fixar det på egen hand imorgon.

Jag satt på en offentlig toalett på ett konsert hus och försökte ta min spruta samtidigt som det stod en kille och skrek till tjejen på toaletten bredvid, något i stil med "...låt bli brännvin..."
Kändes lite halvskumt, men det gick bra - man fixar det mesta - målen helgar medlen - och jag har bestämt mig för att nå målet - på ett eller annat sätt.

Jag tyckte sprutdagarna passerade väldigt mycket fortare än spraydagarna...
Håller tummarna!
Kram

M sa...

Oj, Jasså nu jäklar va du igång!
Fick du köra direkt med din dos alltså som test..? (jag fick testa med bara en nål utan att spruta in något)
Åhh gumman nu plussar vi, glad för din skull att du fick börja !!
Kram M
http://ledsenihemlighet.blogg.se

MDB sa...

Tonci - Tack!

Fialisa - Du kanske har läst om hur nervig jag var innan (och då var jag ändå mkt nervigare än vad jag skrivit...) och sen var det ju ingenting egentligen. Det kommer att gå jättebra för dig med.

Barnarlivet - Tänk att jag nu är före någon i behandlingen, och för två månader kändes det som att vi aaaldrig skulle få komma igång. Lycka till!

Mamma-wannabee - Ja, du har så rätt, man fixar det man måste. Skönt att höra att sprutdagarna går snabbare...

M - Jag blev också lite förvånad att det bara var "nu kör vi". Trodde att det skulle bli nåt test med saltlösning eller liknande, men icke. Håller med om att nu ska vi plussa! Kram.

Joanna sa...

Vad härligt! =)
Och vad duktig du är. Första sprutan är alltid svårt och läbbigt. Men man vänjer ju sig. Nu är det bara att räkna ner till ÄP. Du ska se att dagarna går jättefort!

KRAM

Tea sa...

Bra jobbat!