söndag 28 februari 2010

Ovitrelle-fråga

Ikväll är det alltså dags för Ovitrelle-sprutan. Är lite nervös, men så stor skillnad kan det väl inte vara från Puregon-sticket.

Jag har dock en fråga som någon av er läsare kanske kan svara på:
När jag var på CvL igår sa sköterskan att jag inte behövde bry mig om eventuella luftbubblor i sprutan, men nu när jag kollade på sprutan idag, så var det ju hur mycket luft som helst i sprutan - är detta verkligen något som jag bara ska strunta i och spruta på ändå? Eller ska jag försöka att trycka ut luften innan. Det tycker jag verkar sjukt läskigt, jag har ju bara en spruta och tänk om jag skulle råka trycka ut en massa medel.

Och VARFÖR kollar jag på detta nu, och inte direkt igår när jag fortfarande hade chansen att ringa kliniken och fråga...

7 kommentarer:

Teres sa...

Du ska INTE bry dig om luftbubblorna, jag ahde oxå massor, men jag körde in det ändå och när jag frågade dom, så var det helt rätt gjort.

Den känns lite mer än Puregon. Men inte nå märkvärdigt. Så himla spännande =)
Stor kram

Anonym sa...

Instämmer med Teres, det är ingen fara med luftbubblorna. Ovitrelle är ju en färdig spruta och dom brukar innehålla lite luft.

Kommer säkert att gå jättebra. Kram Lisa

SmultronEtt sa...

Jag har tagit Ovitrelle-sprutan 2 gånger förrut och dessa två gånger var det inte speciellt mycket luft i sprutorna så jag sprutade i allt, även luften. Men denna gång var det jätte mycket luft i sprutan, jag tyckte precis som du att det var läskigt med så mycket luft så jag sprutade försiktigt ut en del utav det, inne allt med nästan. Man måste vara jätte jätte försiktig när man trycker så man inte råkar trycka för hårt.

Du kan ju oxå välja att sticka dig med sprutan som den e, injicera allt innehåll och endast lite av luften så att du vet att du fått i dig allt.

Jag tyckte att själva sticket var lite svårare men det kändes inte alls när jag injicerade.

Kram och lycka till ikväll!
(tack för awarden söta du)

Emelie sa...

Som de andra skriver behöver du inte oroa dig över luftbubblorna, de gör att man kan få ett litet blåmärke men är annars inte farligt.

Första gången lät jag dem vara kvar sen hade jag pregnyl som man blandar själv och då fick jag in tekniken så jag vågade ta ur bubblan till nästa gång jag använde ovitrelle.

Men som sagt det är inte nödvändigt att göra det =)

loba sa...

Luftbubblorna är OK. Oftast räcker det med att knäppa lite med fingrarna på sprutan så finfördelas de och blir till intet när du sprutar in innehållet.

Håller tummarna.
Lycka till nu :)

MDB sa...

Tack för era svar, nu känner mig lite lugnare. Är nog för rädd för att försöka få ut luften, så jag tror att jag sprutar in denna också (om man inte tydligt ser att det bara är luft kvar)

IVF karusell sa...

Vad spännande! Hoppas det går bra - trots luftbubblor, men det är nog ingen fara som tjejerna skriver ovan! Kram!