fredag 12 mars 2010

Mer testtankar

Ju mer jag känner mig orolig och negativt inställd till resultatet, ju mer funderar jag på det här med tjuvtestandet. Och idag är ingen rolig dag. Vet att många säger att de inte känt någonting innan de testade positivt, men ändå känns det lite läskigt att inte känna av någonting. Brösten känns nu helt normala och i äggstocks/livmodertrakten känns det knappt någonting heller, tror faktiskt att jag skulle kunna klämma ner mig i ett par jeans.

Jag har för mig att jag läste någonstans (men kan inte hitta det nu när jag googlar) att om man ska jämföra ivf-cykeln med en vanlig cykel så kan ET-dagen räknas som dag 14. När jag och maken försökte på egen hand förde jag ett strikt schema över mina cykler och när jag nu går tillbaka och kollar så ser jag att mina cykler rör sig mellan 28 och 32 dagar, och att mensen vanligen kommit 14-18 dagar efter ägglossning. Ska jag gå efter detta så ser det ut som att min testdag faktiskt ligger rätt ur BIM-synpunkt och att det kanske är dumt att tjuvtesta. Samtidigt känner jag mig själv och vet att jag kommer att ha sjukt svårt att låta bli. Jag säger väl som jag har sagt tidigare; vi får se hur länge jag kan hålla ut.

Update: Fick nu info om att det är ÄP som ska räknas som cykeldag 14 och inte ET. Då stämmer inte min uträkning lika väl. Testdagen på RD 18 skulle då motsvaras av cykeldag 34 - så lång cykel har jag nog aldrig haft. (Utom en gång när jag var med min familj i Grekland på semester då mensen höll sig borta i två veckor, det var innan sexdebuten så jag var bara överlycklig att slippa den just under semesterveckorna. Sen kom den samma dag som vi kom hem. Väldigt bra timat. :-))

8 kommentarer:

Hanna sa...

Hej, som svar på din kommentar så har jag test 16 dagar efter ET. Gjorde ET 3/3 så då blir det 19/3 som är min testdag. En del har ju mindre än så, förstår inte varför det är så oilka! Men visst är det segt!

M sa...

Åhh vad jag önskar att du får lyckas - att det finns nåt hopp i den här grymma ivf världen ! Nån skrev till mig att Äggplock räknas som dag 14, det va därför jag vågade "tjuvtesta" dag 15...
Kram på dig & lycka till !
M http://ledsenihemlighet.blogg.se

loba sa...

Det är nästan en hel vecka kvar, det hinner hända mycket på den tiden. Men visst förstår jag. När jag gjorde min IVF förra året var jag ett nervvrak hela andra ruvarveckan. Jag bodde i livmodern och analyserade minsta pip och bristen på symptom in i minsta detalj.

Jag tror på er och fortsätter hålla tummarna.
Kram.

Timea sa...

Jag vet hur hemskt jobbig den här väntan är, men jag tycker det är bättre att försöka hålla ut om det går. Det finns en anledning till varför man får ett visst datum för testdag efter ET.
Jag håller tummarna hårt!
Kram

MDB sa...

Hanna - Aha, jag försökte att räkna men blev inte riktigt klok, skyller på förkylningshjärna...

M - Vad du är gullig som hoppas för min skull. Så, det är ÄP som räknas som cd 14, det känns ju faktiskt lite roligare. Måste uppdatera inlägget med detta... Stor kram till dig, tänker på dig mycket nu.

Loba - Ja, du har ju rätt i att mycket hinner hända på en vecka. Förstår att du tänker symptommässigt, jag tänker mensmässigt :-( Kram.

Tonci - Tänker jag logiskt så tänker jag att jag ju borde vänta, men ibland är det svårt att tänka logiskt... Kram.

Åsa sa...

Gör vad som känns rätt för er. Testar du tidigare kanske du slipper några oroliga dagar extra. Men som sagt, gå på känsla vad som känns vettigast så blir det nog bäst!
Stora kramar och många tummar!

Åsa sa...

På vår klinik hade vi testdag på RD 15 så det skiljer trots allt en hel del också. Det är ju tre dagar tidigare än vad ni fått.

MDB sa...

Åsa - Ja, det är just det här oroliga dagarna extra som jag tänker att jag kanske kan slippa. Ska bara i sådana fall inte få panik om det är negativt, utan tänka att det ju är tidigt. Kram.