torsdag 25 mars 2010

Nästa försök planlagt

Igår ringde läkaren upp och vi pratade om nästa försök. V 19 är vi inbokade för ÄP och på måndag ska jag till kliniken för att få nya recept. Kändes först hur lång tid som helst till vecka 19, men sen kom jag på att det är ju över fyra veckors förbehandling, vilket alltså innebär att vi startar behandlingen om ungefär tre veckor. Det hade ju inte kunnat gå snabbare om man räknar cykelmässigt. Över huvud taget är jag ju glad att det blir ett försök innan sommaren, kanske kan jag få tillbringa sommaren gravid ändå!

En sak som dock gör mig lite nervös är att de vill att jag ska spruta med menopur istället för puregon detta försök. Puregonen som var så smidig! Vi hade ju inte särskilt många äggblåsor förra gången, men vi fick ju ändå två fina ägg, så jag hade faktiskt förväntat mig att det bara skulle bli en justering av puregondosen. Jag ska väl lita på att läkarna gör det som är bäst för oss, och det är ju ändå bara ca tio dagar som jag ska spruta så då ska det väl inte vara några problem att blanda själv och spruta med en annan sorts spruta. Men eftersom jag är lite nervig får ni gärna kommentera med era erfarenheter av menopur. Är det något som är viktigt/bra att tänka på? Finns det något som jag bör fråga hos läkaren på måndag? Och ni som har gått från puregon till menopur - gav det bättre resultat? Får jag lite goda exempel kanske jag kan känna mig lite lugnare.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag körde korta behandlingen med Menopur och blev gravid på första försöket! Fick höja dosen en massa men fick många fina ägg. Visst var det lite krångligt att blanda (har aldrig använt nåt annat dock) och jag gjorde säkert fel ibland men det gick ju vägen ändå! Det braiga med långa kuren verkar ju vara att man slipper två sprutor per dag. Lycka till!

Hanna sa...

Håller verkligen tummarna att det går vägen för er denna gång! Förstår att det varit jobbigt den här veckan!
Många kramar!

Timea sa...

Vara inte nervös över Menopur. Själva sprutningen är inte lika lätt som med Puregon, men efter två gånger går detta också lätt som en plätt.
Jag kan säga bara bra saker till dig om Menopur. Först använde vi Puregon, resultatet blev 6 ägg, bara två befruktades och ingen delade sig, det blev ingen ET.
Andra gången kom Menopur, jag hade 12 ägg, 9 befruktade som delade sig fint, ett embryo i mig, 8 fina embryo i frysen och nu är jag gravid. Så jag är bara glad för att jag fick Menopur andra gången.
När det gäller biverkningar, kände jag ingen skillnad.
Lycka till!

toksnippa sa...

Skönt o ha inplanerat och få komma igång igen, nya läkemedel lär du dig snabbt o blanda. Är väl lite bekvämare med bara dosera och spruta in och slippa blanda. Men det går nog rätt bra ändå och hoppas det kan hjälpa er och få många fina ägg!!

Pi sa...

Härligt att få komma igång igen!

Blir alldeles brydd över Toncis resultat med Menopur - 8 till frysen!!. Jag har kört fem gånger med Puregon och det har blivit sämre resultat för varje gång, undrar varför vi aldrig fick rådet att gå över till Menopur...

MDB sa...

Anonym - Låter som att du har bra erfarenhet av Menopur, får hoppas på ett liknande resultat!

Hanna - Tack för tumhållningen!

Tonci - Det var precis det här jag ville höra! 6 ägg med puregon och det dubbla med menopur, vilket resultat. Och sedan både åtta frysisar och graviditet!

Toksnippa - Ja, jag tänker också att man lär sig fort.

Pi - Fy så trist att behöva grubbla på det där nu i efterhand. Man räknar ju med att läkarna gör det bästa för en, men man kan ju fundera när man hör om annat.

Anonym sa...

Hej! Får jag fråga en sak. Var du tvungen att få mens två gånger innan ni började med ivf2?
Vi har precis misslyckats med vår första försök och läkaren sa att jag måste få mens 2 gånger innan vi kan sätta igång igen...
Kram och lycka till med andra försöket

Anonym sa...

Hej..
Har läst din blogg ett par veckor o är även jag inne i ivf karusellen..har precis gjort vår första ivf o misslyckades o har precis som du vårt 2:a försök v 19..känns som en evighet tills dess..=S
Tycker d är kul o veta hur andra upplever allt som har med ivf o göra..=)
Ett stort lycka till, till ert 2:a försök..=)
// Elisabeth

Anonym sa...

Elisabeth: Hej! Tråkigt att ni misslyckades vet precis hur det är!(Läs ovan) Hur kommer det sej att ni får starta redan v19, de sa till mej och vänta till augusti pga min mens:( fattar ingenting!

MDB sa...

Anonym - Jag kommer endast ha den mens jag fick nu innan vi kör igång med nästa försök. Jag har förstått att det är lite olika rutiner på olika kliniker, och jag är glad att våra ser det som positivt att köra igång så snart som möjligt.

Elisabeth - Roligt att ni har ert andra försök samma vecka - lycka till!

Anonym sa...

Till anonym..

Jag ringde bara till min klinik o sa att jag fått negativt på testen o tjejen i luren sa bara att hon tyckte att vi skulle köra igång på en gång..o d tyckte sambon o jag med..
Varför får du vänta ända till augusti för ??

// Elisabeth